0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Innan du fastnar för en billig utländsk panna, så kolla att inte din kommun kräver något särskilt miljögodkännande för vedpannor i ditt område.Vissa kommuner bryr sig inte alls om den saken, en del kräver miljögodkännande överallt i kommunen, somliga bara inom område med detaljplan och en och annan har särskilt markerade områden där godkännandet krävs. Uppgifterna bör finnas på kommunens hemsida, förmodligen är det miljökontoret eller motsvarande som ansvarar för dem. Eventuellt kan de ligga inbakade i en lokal ordningsföreskrift.Häng inte upp dig för mycket på verkningsgradssiffrorna, de är inte mer relevanta för vad pannan presterar vid normal drift än bränsledeklarationen för en bil.Beträffande effektbehovet så beror det ju också på hur välisolerat huset är, var i landet det befinner sig, om du ställer krav på att snabbt kunna värma upp en utkyld anläggning, om familjen har sparsamma eller slösaktiga vanor beträffande vädring, varmvatten mm.
Jag startade tråden för att få bra kommentarer angående de pannor jag länkade till.Varför man väljer den ena framför den andra osv. Fördelar nackdelar.Nu har det bara blivit: "jag letar prisvärd kombibil för runt 50000:-, ge tips! Svar: Skippa bilar för 50000:- utan lägg runt 175000:- så får du en billigare bil i längden åså kan du bara lämna in den sen på verkstad. så slipper du meka med rosthögar"Tips på vedpanneforum!