Hej alla kunniga, intresserade, engagerade värmepumpsmänniskor!
Mitt inlägg i denna tråd är kanske lite off topic men jag lägger det här ändå.
Hittade detta kanonforum igår och blev ännu en gång (vet inte för viken gång i ordningen) helt fascinerad av all den kunskap och det engagemang alla är beredda att dela med sig av samt den tillgänglighet till detta som internet medför. Har funderat på luftvärmepump ett tag men inte riktigt orkat gå till en återförsäljare och känna att jag har för dålig insikt i ämnet och därmed måste vara skärpt och dubbel/trippelkolla med alternativa leverantörer för att inte riskera att köpa fel utrustning. Här, precis som på en del andra intressanta forum, finns en otrolig informationsmängd och man kan ju få svar på alla tänkbara frågor och samtidigt lära sig otroligt mycket, tack alla!
Jag har trots detta (ännu) inte hittat info om följande så jag ställer några frågor.
1. Vilken flödesriktning har luften genom utedelen? (från husväggen eller mot husväggen?)
2. Har alla pumpar samma luftflödesrikting genom utedelen?
Funderar nämligen på att via någon enkel värmeväxlare återvinna en del energi ur den i mitt fall rumstempererade frånluften för att sedan "krydda" med detta genom utedelen tillsammans med omgivande uteluft.
3. Är det en bra applikation eller vinner jag mer på att återmata den återvunna energin i direkt i tilluften?
4. Bor i Gällivare så kvicksilvret kryper under -20 C vid rätt många tillfällen, skulle en sådan applikation göra att jag "förskjuter" pumpens arbetsområde ytterligare nedåt på Celciusskalan eller blir effekten försumbar?
5. Kanske borde ha ett spjäll där jag kan välja att skicka återvunnen energi genom VP eller direkt tillbaka i tilluften?
Ja, vad säger Ni, alla synpunkter välkomnas!
//Viper