0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag vet inte hur det fryser i ett borrhål, men i mitt fall med ytjordvärme så måste frysningen börja närmast slangen och sedan sprida sig utåt. Trycket kommer då att skapas bort från slangen då redan frusen mark (närmast slangen) inte kan "ändra" sin form.Jag antar att det fungerar på liknande sätt i ett borrhål :-/ Jag har i alla fall aldrig hört talas om hoptryckta ytjordvärmeslangar...
Rickard, som du minns från fysiken kan inte krafter uppstå åt bara ett håll i ett system i vila. Sett ur plaströrets ytas synvinkel (!) är kraften alltså lika stor radiellt in mot rörets mitt som kraften ut mot omgivande jord. Eller hur!
I en ismaskin som är byggd för att frysa helt genomskinlig iskuber så fryses vattnet med "tappar" som doppas ned i vatten. På detta sätt fryser vattnet först närmast tappen (jämför med slang) den utvidgning som sker vid frysningen gör att all luft som finns i vattnet pressas utåt och helt kristallklar is bildas. Jaså, och vad har detta med detta att göra frågar man sig... Jag har en teori... I ett borrhål fryser det först av allt runt nedåtgående slangen, längst upp i hålet. Då vattentempen i den uppåtgående slangen håller betydligt högre temp så behöver det dock ej betyda att hålet först fryser igen helt i toppen, låt oss dock anta att så sker.Då kommer borran att förslutas i toppen och tvinga den fortsatta isexpansionen utåt och nedåt i slangen. Finns inga sprickor i berget dit vattnet kan tryckas undan så kommer förmodligen isexpansionen att deformera slangarna. Detta anser jag dock vara i extremt sällsynta fall.Att energiborrarna och deras talesmän har ett egenintresse i att underblåsa en skröna som säger att man måste borra extra mycket för att undvika slangdeformering på grund av frysning måste man ta i beaktande när man hänvisar till branchfolkets information i ämnet. Den kraft som slangen utsätts för i frysningsögonblicket är den kraft som krävs för att trycka undan vattnet i den omfattning som krävs för att isen skall kunna expandera (extremt litet), då vattnet närmast slangen väl frusit kommer all kraft som isexpansionen innebär att riktas utåt, det är min fulla övertygelse. Överbevisa mig den som kan
Det jag funderar över är på vilka fakta du grundar åsikten att det endast sker i extremt sällsynta fall? Har du varit i branchen i 30 år och konstaterat detta med egna ögon fogar jag mig - annars litar jag mer på vad mina öron hör - Detta är och har varit ett problem vid underdimensionerade hål.