Hej jag har idag en kompressor i en Nibe 360P på 2Kw som utnyttjar inneluft för att värma nytt vatten. Tror mitt egentliga husbehov en kall vinterdag bör vara runt 8 Kwh för att kunna hålla 22+ inne. Bor i Villa från 2005 i sthlm på 169Kvm och uppvärmt garage på 38 kvm (+13 gr). Har idag en total elräkning på ca 19000 kwh / år. Vintertid så dricker denna VP en hel del El, typ hela tiden.
Om man nu skulle byta vp till tex Nibe 750 som har ett kompressorsteg på 6 Kwh, så undrar jag om besparingen verkligen finns i praktiken? Kommer detta verkligen att hjälpa då värmen successivt sjunker i huset och tillika verkningsgraden på VP? Jag menar att huset läcker ju värme och någonstans så måste detta läckage tillföras på något sätt, energin i inneluften kan rimligtvis inte vara en outtömlig källa att plocka ifrån,speciellt vintertid då husets värmeläckage bör vara större...
Alltså undrar jag om kalkyler som finns på tillverkarnas hemsidor för dessa nyare vp verkligen stämmer i praktiken? Skulle de stämma, så ser det ut som man faktiskt kan byta ut pumpen trots den inte har nått sin helt fulla livslängd.
Någon som håller med?