Jag vet inte hur thermia har löst styrningen av avfrostningen, men jag gissar att de mäter temp/tryck på kompressorns sugsida, blir trycket för lågt är utedelen påfrostad = för lite värme kan fås från utedelen till köldmediat. Den startar då en avfrostning.
När den avfrostar för den varmt vatten ut till utedelen, vilket gör att den kan gå ett tag på den ackumulerade värmen som nu flyttats ut till utedelen.
OM jag har rätt kan problemet vara att du har lite för lite gas i din maskin = lågt tryck (avfrostning) uppkommer lite för tidigt hela tiden.
Som sagt, jag spekulerar, men det
kan vara så det går till...
Problemet med att fylla på mer gas kan bli att du råkar ut för HP =högtryckslarm sommartid när tempen blir hög, men även detta är ren spekulation från min sida då jag inte vet hur de löst tryckproblematiken vid de stora temperaturvariationer som uppstår i en dylik installation jämför med en vanlig mark eller bergvärmeinstallation, där kalla sidans temperatur normalt håller sig inom ett intervall om ca 20 grader.
I Atriafallet kan tempen variera mellan - 20 grader och +35 grader... Borde kunna ställa till det