Hej!
Någon som har erfarenhet av dessa pumparna?
http://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/NIBE-F110/Bor i hus med direktverkande el. Uppvärmningen är dock relativt billig med L/L Pump. Däremot så har vi rätt så hög varmvattenförbrukning (ca 6500 kwh/år) och framöver räknar jag med att den kommer öka väsentligt då vi har två döttrar som säkert kommer förbruka en hel del.
Har en beredare som endast är 5 år gammal så känns samtidigt kanske dumt att slänga ut denna, men sen samtidigt handlar ju all om hur snabbt jag kan räkna hem ett alternativ.
Så ser över olika alternativ nu för att få ner kostnaden för varmvatten. Såg att denna Nibe pumpen reades ut på vissa ställen för ca 16500 SEK. Då hade jag samtidigt löst frågan om ventilation i bostaden. Har idag endast 3 badrumsfläktar som går och spaltventiler ovanför varje sovrumsfönster, tycker visserligen inte vi har dålig luft inomhus men den är ju inte normenlig.
Räknar man på detta så säg att total installationskostnad blir 25000 SEK. Har ett schakt från den gamla självdragsventilationen som gör att jag kan dra ner kanaler till beredaren rätt så enkelt.
Räknar med att den kommer hålla i 15 år åtminstonde. Verkningsgraden ligger enligt Nibe på 2,89.
Då borde jag om man räknar med att 1 kwh kostar 1 krona i snitt dessa 15 åren spara nästan 4000 kwh / år, dvs investeringen är betald efter 6-7 år.
Hade man dessutom också kunnat ta ut en liten slinga som matar en fläktkonvektor i gillestugan hade jag nog kunnat spara in 1500 kronor / år där i minskad uppvärmning (el-element där idag) .
Med andra ord, jag tycker detta verkar vara en vettig produkt.
Någon som har erfarenheter av den?