Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av innedel i ensam tambur pÃ¥ nedervÃ¥ning.  (läst 2191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
    • www.cybis.se
Hej!
Jag tänker installera en Sanyo ..123 pump i vår tambur.
Jag skulle väldigt gärna vilja få synpunkter på placeringen av innedelen!

Vi har en lägenhet på andra våningen i en gammal villa.
Men vår entré/tambur ligger på första våningen med en trappa som förbinder tambur med vår våning.

Ovanför trappan är en stor hall med stora dörrar in till rummen i lägenheten.

Jag har tänkt att värmen huvudsakligen skall sprida sig längs trappan upp till övervåningen, men en liten del av värmen kan möjligen söka sig upp via en liten ventilationstrumma (v) i taket i tamburen.

Helst skulle jag vilja placera innedelen direkt ovanför dörren enligt alternativ A på bilden.
Eftersom det är 3 meter högt i taket så finns det då plats för en stor varmluftkudde ovanför pumpen. Jag TROR att den kudden skulle kunna leta sig upp till övervåningen utan allt för stora problem.

Det som oroar mig är att det bara är ungefär 180 cm från pumpen och fram till motstående vägg. Kanske fungerar inte pumpen bra om det är så trångt?

Ett alternativ är att sätta pumpen i trappen enligt alternativ B.
Men dels tror jag att oljud från pumpen då sprider sig lättare upp längs trappan,
dels är jag rädd att pumpens utblås möter kall-luften som rinner ner längs trappan och delvis blockerar denna.
Och om kall-luften inte kan leta sig ner så kan inte varmluften leta sig uppåt!

Jag skulle också kunna montera pumpen på den vänstra väggen i bilden, men då får jag vibrationer genom väggen in i ett intill-liggande rum i en annan lägenhet. Så det alternativet har jag övergivit.

Jag har "provkört" med en bilkupé-värmare på 800 watt monterad ovanför dörren. Och då verkar värmen sprida sig uppåt precis som jag tänkt samtidigt som kall luft verkar rinna ner längs trappstegen.
Men en pump som kan ge mycket högre effekt kanske inte bär sig likadant åt... Det vore ju synd om placeringen gjorde att den inte kan gå på full effekt.

Vore hemskt tacksam för erfarenheter från dem som sett liknande installationer.
« Senast ändrad: 10 januari 2006, 22:37:32 av larsake »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!