Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fÃ¥r man elpatronen att spara en iskall borra frÃ¥n att frysa?  (läst 4509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
Om man har ett helt tätt borrhÃ¥l skulle man inte kunna fylla det med nÃ¥got som är frostskyddat för att slippa problem med klämda slangar? Etanolblandning kanske inte är sÃ¥ lämpligt om det läcker ut i omgivande berg, men kanske saltlösning (engelska "brine"  ;) )

Något måste man väl fylla hålet med annars får man väl nästan ingen värmeöverföring alls?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
 Ytterst fÃ¥ fÃ¥r problem med för kalla hÃ¥l och av dom fÃ¥ är det bara en mycket liten del som har helt täta borrhÃ¥l eftersom helt tätt berg är ovanligt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
Följer diskussionen med stort intresse eftersom jag har kallt i hålet själv.
Problemet är att jag vet ingenting om borran. Då jag köpte det halvfärdiga huset fanns redan energibrunnen borrad, och det finns inga papper på det och är inte registrerat hos SGU eller kommunen. Jag har lodat den till 120m, men har ingen aning om aktivt djup eller vad det är för berggrund. Djupet till berg är känt för det är ca 50cm.
VP lät jag installera i höstas och det blev en Nibe F1155 6kW. En chansning att göra med en energibrunn man inte vet så mycket om, men jag resonerade som att om det inte räcker till så får vi borra mera. Jag har gjort en effektberäkning på huset som landar på ca 5600W vid inomhustemp 20°C DUT -18°C. Solstrålning och ventilation ej beaktade. Just nu håller vi på och färdigställer huset så jag har ca 15° innetemperatur (4900W beräknat vid DUT) som bra byggtemp och gör inte av med något varmvatten. Nedan är logg på KB in /ut samt utetemperatur. Jag har hittills klarat att hålla tempen inne, men KB är ju väl kallt kan jag tycka, och sen ska ju innetempen up till ca 20 och så ska vi ha varmvatten också. Lite kommer det väl att kompenseras av att man börjar bo i huset och har lite maskiner och människor som avger effekt.

« Senast ändrad: 19 januari 2016, 08:14:02 av redtop »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Var bor du.
Man skall ha rätt rejäl borra för att inte komma ned på minusgrader om man bor norrut i landet.
Minusgrader på borran är egentligen bara ett problem OM kollektorn pressas ihop av isbildning, och för att det skall ske skall ett antal specifika förutsättningar finnas, t.ex. ett grundvattenflöde som värmer delar av foderröret, men inte andra.
Med tanke på att du har berg i dagen så borde risken vara väldigt liten för komprimerade kollektorslangar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
Var bor du.
Man skall ha rätt rejäl borra för att inte komma ned på minusgrader om man bor norrut i landet.
Minusgrader på borran är egentligen bara ett problem OM kollektorn pressas ihop av isbildning, och för att det skall ske skall ett antal specifika förutsättningar finnas, t.ex. ett grundvattenflöde som värmer delar av foderröret, men inte andra.
Med tanke på att du har berg i dagen så borde risken vara väldigt liten för komprimerade kollektorslangar.

Åkersberga, Stockholm. Det skulle jag naturligtvis ha nämnt.
Låter ju lugnande det du skriver. Jag har tänkt så att jag får se lite vad som händer och blir det problem får man åtgärda det få. På sätt och vis är det ju bra att det varit en kall "testperiod" nu så man får se lite hur det går. Loggverktygen är ju bra hjälpmedel för att se vad som händer.
Har sett att default min KB ut är -8°C på min VP. Kan man gå ännu lägre?

Tittade på lite termperaturhistorik från temperatur.nu och konstaterade att för Åkersberga så har det i snitt bara varit 5 dagar/år kallare än -10°C sedan 2006, så de senaste veckorna är nog ett bra test.
« Senast ändrad: 19 januari 2016, 08:21:56 av redtop »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
Jag tycker inte det finns anledning att ha lägre inställning än -8. Ett borrhål kyls ner snabbt när men sen planar det ut, det kommer troligen inte att bli så mycket kallare än -5 ut.

Huset drar nog extra värme nu, det är byggfukt som avdunstar och det kräver värme. HushÃ¥llselen brukar motsvara varmvattenförbrukningen sÃ¥ där blir det ingen större skillnad.   

Jämförde med värden för min anläggning och blev först lite förvÃ¥nad men borrhÃ¥let är lite grundare, pumpen nÃ¥got kraftigare och har bättre verkningsgrad (=mer värme frÃ¥n berget) sÃ¥ det är nog som det ska vara. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Nibe 1255 drar ner på effekten när den närmar sig kb larm gränsen tror det är ca 2 grader ifrån när den begränsar känns lite tidigt för tempen lär ju inte sjunka mera om det tas mindre energi från borran men kan vara värt att veta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!