På detta forum var det några år sedan man kikade in...
Jag har kört min IVT HT7 sedan 2004 utan att ha sett köldbärartemp lägre än 0,0 grC komma in till pump. Men i morse när jag kollade, så låg inkommande tempen på -0,1 grC. Utgående -1,8 grC. Delta T har legat konstant på dessa 1,7 grC ungefär, så länge jag kan minnas Jag vet att dessa givare inte är PT100-givare, så toleranserna på givarna gör ju att man egentligen inte ska dra slutsatser...
Frågor, som jag nog egentligen vet svaret på själv..
1) Ska man tacka den kalla januari för att jag nu bryter " minusgränsen", eller är det försämring av hålet under dessa snart 12 år som man kan tillskriva detta? Jag har dåligt med statistik på medeltemp i närheten av där jag bor, men det ser ut via temperatur.nu att det ligger flera grader lägre än de senaste åren i vart fall- dec till idag i januari.
2) Om uppkommande temp ur hålet är -0,1 grC, antar jag att borrhålet fortfarande är över nollan, annars skulle inte termodynamikens första eller andra grundsats fungera. Eftersom ombildningsvärmet till fast form på vatten är hög, hur länge kan man ligga i detta läge jag ligger nu? Det kanske är en fråga typ snörets längd, men jag provar att ställa den...
Sedan slänger jag med en fråga som inte direkt är kopplad men touchar :
3) Vi kommer byta fönster i huset, gamla 2 glas till nya 3 glas, souteränghus med 23 enheter . I ett normalhus, spelar värmeförlusterna via fönster en avgörande roll om de är dåliga, så jag kommer se effekten av detta byte via kortare gångtider på pumpen och därmed lägre effektuttag ifrån hålet?
Hoppas någon av er kan dämpa oron lite