Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVM300 + Fighter 2020 Kort drifttid  (läst 2164 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kenneth Eriksson

  • Gäst
Kenneth Eriksson
VVM300 + Fighter 2020 Kort drifttid
« skrivet: 16 januari 2016, 09:24:14 »
Hej, jag har haft min anläggning ett anatl år nu med mång service besök av olika tekniker och service företag. Då man bytt sensorer uppgraderat programvara o.s.v.

Men, så fort temperaturen kryper under -10 så stannar anläggningen med "Kort drifttid"?
Om systemet nu kan larma, så bör man antagligen veta varför och vad som krävs för lösa problemet?

Om inte så varför larma?

Här på forumet så har jag läst otalig inlägg men inte riktigt hittat lösningen, kan någon hjälpa till?

Tack på förhand

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVM300 + Fighter 2020 Kort drifttid
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2016, 13:04:02 »
Tyvärr är grejerna inte så smarta att de själva kan räkna ut varför drifttiden är kort.
Men nån parameter stoppar värmepumpen bara nån minut efter att den startar.
Läs av temperaturerna i 1.0, 5.9, 5.10, 5.11, 5.12, 5.13, 5.14 och 5.15, helst när kompressorn går och värdena är stabila.
Jag tror att antingen jobbar den med så pass hög temperatur att den stannar direkt på hög returtemp eller är nån tempgivare felaktig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kappis9

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM300 + Fighter 2020 Kort drifttid
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2016, 14:45:09 »
Tänkte att Nibe har ett larm i sin mjukvara då bör dom veta varför också. Annars så bör inte larmet finnas, eller i en annan kod typ ring Nibe support.

Och att det är någon parameter tror jag på men vilken? Det bör Nibe veta men tyvärr lite dålig support där och hoppades på er i forumet.

 Men skall försöka med ditt förslag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 630
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!