Roligt att någon är intresserad av mina tokigheter. Själv så avläser jag temperaturerna nere i mitt borrhål ungefär 50 gånger per dag. Vad jag ska ha det till har jag ingen aning, men det är kul !! Har dåligt samvete över att jag inte har nån utetemp logga ännu. Men det kommer senare. Lägger ut en det senaste dygnets templogga bara för att visa. Har försökt att lägga ut alla dygn men det går inte för att det blir för stort och då får jag ett felmeddelande att det bara går att skicka in ,,,typ 200 kb. Jag vet tyvärr inte hur man ska minska på datamängden men är övertygad över att någon kan berätta det för mig.
Högerklicka på trendbilden, väls spara bild som png-bild.
png-bilden blir mindre än jpg bilden.
Eller:
När du har Lämpömittari öppet och den trend du vill bifoga framme, klicka på print screen
Öppna Photoshop
Välj ny bild i arkiv
I fönstret som öppnas, klicka ok
välj redigera/klistra in
Markera beskärningsverktyget i verktygsmenyn, markera den trend du vill skicka till forumet, klicka beskär
Öppna arkiv/spara för webben, skapa en gifbild, adaptiv komprimering, välj spara
Ange var på hårddisken du vill spara bilden, t.ex. skrivbord/bilder/logger (skapa mappen om du inte har den)
Denna bild är betydligt mindre (i kB) än den som Lämpömittari skapar i jpg.
När du vill bifoga bilden gör du som vanligt när du skriver ditt inlägg.
png-principen funkar enklast, men photoshop-principen är mer generell om du vil bifoga även andra bilder utan att de tar så stor plats.
Under "spara för webben" kan du dessutom välja vilken storlek din färdiga bild skall ha, gör du den inte mer än 600 pixlar bred så visas den med samma kvalitet i forumet som den gör i "spara för webben"-förhandsgranskningsfönstret.
Lycka till.