Hallå!
Jag har installerat en NIBE F1255 4-16kW själv och skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få hjälp med injusteringen. Pumpen har snurrat ett tag nu i automatiskt läge. Detta har fungerat bra och den har inte behövt elpatronen. Det var dock lite kallt inne (20° nedre plan istället för 22°) när det blev -25° ute. Pumpen står i ett isolerat rum i garaget och ger värme och vvc genom en 30m lång fyrvägskulvert till huset. Jag har ställt in så att den inte ska göra varmvatten nattetid (00-05). Garaget är ej uppvärmt i nuläget.
Värmekurva: 10 och -1 i temperaturförskjutning
Framledningstemp: 40°
Värmesystem: Nedervåning med golvvärme i platta (termostater inställda på ~22°). Övervåning med radiatorer (termostater inställda på ~20°).
Jag använder inte inomhustemp. givare till pumpen.
Det jag tycker är konstigt är att värmebärarpumpen nästan alltid går på 1% än fast köldbärarpumpen går rätt högt. Är det vid dessa tillfällen den gör varmvatten? I så fall måste den göra mycket varmvatten för nästan varje gång jag tittar till den visar den 1% hastighet på vb pump. Jag har vvc så detta påverkar säkert, men rören är isolerade utom 1 m inne i huset som inte är gjort än.
Jag har sett att värmebärarpumpen går nån gång men då tycker jag flödet är lågt i huset än fast termostaterna är öppna. Jag har injusteringsventiler för flödet men de är helt öppna i nuläget. I serviceinfon visar vb-pump hast. i dessa fall bara på ca: 20-30%. Jag funderar på att manuellt justera upp flödet men det bästa borde väl vara att den justerar automatiskt?
När det var -25° kallt ute var det lite kallt inne. Värmebärarpumpen gick ändå lågt. Vid -10 till -15° hålls temperaturen bra. Bör jag ändra värmekurva?
Jag har loggat pumpen två gånger, se kurvor från xl nedan eller bifogade logg-filer. Ser detta bra ut?