Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Excellent El-panna + Daikin Solo 35 LVP  (läst 1099 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amazon67

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC Excellent El-panna + Daikin Solo 35 LVP
« skrivet: 13 januari 2016, 11:54:52 »
Hejsan!

Jag har här i dagarna fått en LVP (Daikin solo35) installerad i min bostadsrätt 90kvm med öppen planlösning. Ett bra val för att slippa dom skyhöga elräkningarna på vintern!

Nu till min fråga, är det någon som vet hur man ska få denna kombo att lira ihop på bästa sätt?
Med tanke pÃ¥ att Pannan följer olika kurvor beronde pÃ¥ Ute temp Osv. 

Jag har tänkt att ställa ner Pannkurvan (så den inte behöver arbeta & ge ut så mycket till radiatorerna)
Samt funderar jag pÃ¥ att ställa ner MAX utledningstemp ut till radiatorerna just nu visar den att den ger ut  50Grader,

Värmen här inne för stunden ligger högt,
-7 °C ute
Pumpen inställd pÃ¥ 24grader = 22,9 °C Inomhus (lite väl varmt)  8)
jag kör helldre (upp) LVP... än drar upp El-pannan.  tummenupp

LÃ¥ter detta som en bra ide? Eller är det nÃ¥gon som har nÃ¥got bra tips, sÃ¥ jag kan spara sÃ¥ mycket som möjligt, med hjälp av LVP och inte behöva använda El-pannan sÃ¥ mycket.  ::)

Tacksam för hjälp och Tips!

//

Amazon67

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29442
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Excellent El-panna + Daikin Solo 35 LVP
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2016, 15:50:37 »
Dra ner termostaterna på elementen i de rum som värms av värmepumpen.
Sen får du ställa in en kurva på elpannan som håller temperaturen i de rum som värmepumpen inte når.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!