Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver hjälp med system LVVP/Dalatank/Solfångare/V-mantlad kamin/golvvärme/pool  (läst 6883 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peedster

  • Gäst
Hej!

Vi har ett nybyggt hus 1,5 plan med källare totalt ca 260m2. Golvvärme i hela källare, ca 80% av entreplan och vind är ej förberedd för något just nu men kaminrör går upp till 2 rum.
Vi har Paul FTX med 94% återvinning ej startad ännu.

Just nu har vi bara kaminen som laddar Dalatank 750L (2-sol och 2-VV slingor) med en 6kw elpatron.
Måste elda oerhört mycket för att golvvärmen ska orka hålla en ok retur vilket vi inte orkar med längre och jag har inte investerat i en automatshunt då värmepumpen kanske sköter det istället.

I vår ska det investeras i 6st solfångare till acktank och värma liten pool på 20m3 samt då VV och värme under sommar.

Vi måste alltså köpa in en LVVP och budgeten måste stramas åt såvida vi inte kan hitta ett system, tex Bosch 6000AW som har pool och solmodul så den kanske klarar att köra hela systemet automatiskt så jag slipper separat poolstyrning och solstyrning.

Bosch säger att de enbart kör flytande kond men hur lirar det med denna tank jag har? Nu hämtar GV från ca mitten av tanken och VV förvärms i botten samt spetsas i toppen.
Kamin laddar med laddomat i topp och hämtar i botten.
Tror vi behöver ut max 35 grader framledning vid kallaste dagen.

Vill inte köpa extra VVB utan docka en värmepump till nuvarande förutsättningar.

Så antingen ett prisvärt system utedel/innedel tex 6000 Compress alt en mer renodlad utedel med styr som matar acktank direkt.

Några av er har säkert liknande system?

Oerhört tacksam för hjälp!!  tummenupp
/Frusen&Vilsen


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du skulle tittat in här innan du hittade på en massa tokigheter.
Bästa och billigaste lösningen är en bergvärmepump som sköter alltihopa.
Den kan värma hus och pool till en billig peng och kräver ingen arbetsinsats eller sotning.
Du hade sluppit vedhanteringen mm och dessutom kommit hyfsat billigt undan.

Men nu är det som det är, du har köpt på dig en vattenmantlad kamin + dalatank + solpaneler och behöver rädda upp situationen.
Ett alternativ är en enklare luft/vatten-värmepump som går med fast kondensering direkt mot din acktank, men då får du ingen poolstyrning eller styrning till solfångarna...
Eller sälj skiten på blocket och köp en bergvärmepump.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Kan inte tänka mig att bosch sköter shuntningen från acktanken
inte ens om den har solstyrning för jag tror den bara startar och stoppar laddningen av tanken.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Peedster

  • Gäst
Haha, ja tokigheter onekligen!
Min röris (norrlänning) varnade innan också, nu skrattar han och myser själv med sin bergvärme uppe i Sollefteåskogarna i -25 och 23 grader inne... tummenupp

Men visst, än så länge har jag options. Jag ville ju ändå ha en kamin och det skadar oavsett inte med en 750L ack med massa ingångar/slingor oavsett om vad jag i slutändan väljer.
Har inte solfångare ännu ska tilläggas men gillar konceptet med gratis pool och VV under flera månader.

Så options:
1. LVVP/Solfångare (egen styr till sol och pool)/Kamin/Acktank(elpatron)
Billig LVVP eller lägga till 20000kr och fp något betydligt bättre? Tex Boschen eller liknande. Problemet är att Boschen enbart kör flytande kondensering vilket jag tror innebär att den bara skickar ut det som behövs för att klara effektbehov just då? Fast skickar ut en mer rak hög värme hela tiden?
Hur löser vi detta, går det att kombinera med mitt system?
Vill ju inte behöva köpa Bosch stora innedel med inbyggd tank.

2. Borra och köra bergvärme. Har hört med en kontakt som kan borra för 262kr/m vilket innebar för 200m = 60000kr ink moms och container/foderrör.
VPn behöver ju inte heller ha tank så kan tänka mig en sådan låg modell och docka mot acken och då kommer den ju även ner i pris. Modellförslag mottages gärna på låga runt 10-13kw.
Har bra priser via Dahl och egen röris.
Men om man kör pool mot BV tömmer man inte hålet på energi då på sommaren? Och är det effektivt att köra den mot pool?
För här spricker budget med solfångare isådanafall.

P.S. Vi satte in en CTC 12 GSI hos farsan i förrgår efter rasad gammelpump innan jul, där har han fin värme nu.. :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det finns fler luft/vatten värmepumpar än bosch, även om jag gillar deras 3-fas inverter.
Men med en 750 liters tank kan du lika gärna ta en nibe 2030-9 + SMO40.
Då får du med en styrmodul som fixar både solpanelerna och poolen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Peedster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok ska kolla på Niben, dock med 260m2 tror jag 9kw kan bli lite tight. Räkna på ca 40-45w/m2 så skulle jag behöva komma upp till runt 11kw pump

Hur löser vi dock min acktankslösning där både värmen tas ut och VV går igenom tanken med 2 slingor?
Ser detta som största frågeställningen.
Vill ju gärna köra flytande kond men får man till det?

Med Niben och SMO40 ligger pris ganska högt och jag tror jag får Bosch 13kw inkl innedel/styr billigare.

Kollade även i Tyskland där tex Panasonic Aquarea ligger 30000kr billigare än i Sverige!! Kan det vara en lämplig pump för mig med mitt befintliga system?
Husfakta:
Nytt hus i västra Stockholm.
Ca 260m3 i 2,5 plan inkl källare. 3m takhöjd entreplan samt upp till nock på vindsplan.
Vattenburen GV hela källare ca 100m2
Vattenburen GV hela entreplan ca 100m2
Ingen värmekälla vind ännu men lutar åt vatten radiatorer ex badrum som har vatten GV.
Teknik nuvarande:
Paul FTX agg 94% återvinning
Vattenmantlad kamin 12kw till vatten
Dalatank 750L 4-slingor (2 sol & 2 VV) elpatron 6kw.
Inom kort LVVP mot acktank alt bergvärme mot acktank.
Solfångare står på önskelistan under våren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det finns även Nibe 2300-14 som nästa storlek på 3-fas maskinerna.
Bosch är minst lika bra som Nibe, men jag saknar bra styrmoduler till Bosch.
Det finns många fler möjligheter med Nibe, Bosch levererar i princip en standardlösning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Peedster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok Niben verkar vara ok!

Men hur gör vi själva inkopplingen för att lyckas med flytande kond? Eller är det strunt samma?

Så om vi kör fast kond och skickar in tex 45 gradigt vatten i topp av tank då framledning till golvvärme är 35 grader, kör då pumpen till retur från tank är 45 grader? Sen sker värmeuttag och nedkylning av VV-slingan och VP känner med givare (var?) att tempen sjunker under 35 grader och sätter igång igen tills tank är 45 grader.

Vad händer om man istället kör flytande kond rätt in i tanken, hur ser det scenariet ut då? Skickar VP bara ut 35 gradigt vatten då för det är det framledningen ska vara? Eller måste den flytande kond gå direkt ut på värmesystemet utan att landa i tekniktanken?
Man kan inte låta den ladda GV direkt och växla mellan tank och värmesystem? Stannar GV helt att cirkulera när VV produceras då? Fast man vill väl utnyttja att det finns en stor tank i detta fall så man måste ladda mer sällan?

Har svårt att få ihop detta...Utsäkta  dontknow
Husfakta:
Nytt hus i västra Stockholm.
Ca 260m3 i 2,5 plan inkl källare. 3m takhöjd entreplan samt upp till nock på vindsplan.
Vattenburen GV hela källare ca 100m2
Vattenburen GV hela entreplan ca 100m2
Ingen värmekälla vind ännu men lutar åt vatten radiatorer ex badrum som har vatten GV.
Teknik nuvarande:
Paul FTX agg 94% återvinning
Vattenmantlad kamin 12kw till vatten
Dalatank 750L 4-slingor (2 sol & 2 VV) elpatron 6kw.
Inom kort LVVP mot acktank alt bergvärme mot acktank.
Solfångare står på önskelistan under våren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om du vill ha flytande kondensering och tanken som arbetstank behövs en extra VVB som höjer temperaturen på varmvattnet.
Då kommer tankens temp variera enligt vad golvvärmen för tillfället behöver.
Sen kan man ha flytande kondensering utan tank och använda tekniktanken som enbart VVB, men solen och din kamin kommer då endast värma varmvatten.
Så enligt mig blir den bästa lösningen i detta fallet fast kondensering mot tanken som då kan värmas av sol/kamin/värmepump och denna värmer både varmvatten och hus.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Peedster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack Carl,

Ja det känns dumt att inte utnyttja alla värmesätt in i acktanken när väl sol börjar ge något. Det får bli fast kond.

Då mottager jag gärna tips på några maskiner som fixar detta, allt från de billigare till medelpris.
IOM detta beslut kommer jag nu också kunna köpa in en Thermomatic EC home shuntautomatik som ser till att bara ta ut den värme som behövs ur tanken. Hade jag kört flytande hade väl VP haft intern shunt som gjort detta själv? Därav jag legat lågt hittills. Men det är omöjligt att hålla temp jämn utan då vid eldning temp rusar...

Om jag nu sätter in raddar till vind, måste det då finnas en till shunt mellan ack och framledning som först håller radd.tempen jämn på säg 50 grader och sen Thermomaticen till golvvärmen på 30 grader? Och vad styr då egentligen systemet och vilken givare gäller? Då borde thermomatic ligga först för att se till att "första" framledning håller 50 och sen en enklare blandningsventil till GV?
Husfakta:
Nytt hus i västra Stockholm.
Ca 260m3 i 2,5 plan inkl källare. 3m takhöjd entreplan samt upp till nock på vindsplan.
Vattenburen GV hela källare ca 100m2
Vattenburen GV hela entreplan ca 100m2
Ingen värmekälla vind ännu men lutar åt vatten radiatorer ex badrum som har vatten GV.
Teknik nuvarande:
Paul FTX agg 94% återvinning
Vattenmantlad kamin 12kw till vatten
Dalatank 750L 4-slingor (2 sol & 2 VV) elpatron 6kw.
Inom kort LVVP mot acktank alt bergvärme mot acktank.
Solfångare står på önskelistan under våren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Om du bestämt dig för Nibes lösning med SMO40 så bör du nog undvika att köpa in andra komponenter eftersom denna kan rätt mycket.
Den kan styra 2 shuntar, laddning från solen och poolstyrning. Det enda den inte är så bra på är ladda tanken från kamin, där bör du ha en laddomat.
Men jag skulle skaffa SMO40 + 2 st ECS40/41 (shuntar), CPD 11 (laddpump), POOL 40 och SOLAR 40, sen behövs bara en laddomat så är det klart.
Nån Thermomatic behöver du då inte alls.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Jag kör flytande kondensering mot min tank och det funkar.
Kan bli lite övervärme eftersom tempgivaren sitter en bit ner men inga stora tempskillnader.

Varmvattnet har jag löst genom att först leda det genom tanken där det förvärms och sedan till en extra 100liter beredare.
På detta sätt spetsar bara varmvattenberedaren när inkommande vattnet är kallare än 55grader.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Peedster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Carl: Jag har en Laddomat 21-60 i dagsläget med 73 graders termostat. Vore kanske bra med en lägre termostat så jag inte behöver elda ihjäl mig för att börja ladda.
Om jag går på Nibes sol samt poolstyrning, innebär det att jag inte behöver en separat solstyrning från min solfångarleverantör och då ingen poolstyrning heller.... Hade dock tänkt att köpa en tex Steca 0603 som har typ 40 olika programsystem att välja mellan där både acktank, sol och poolstyrning ligger med i ett, kostar runt 2500kr i Tyskland och 3500kr hemma i Sverige.
Dvs vad behöver jag köpa från solfångarfirman, bara själva fångaren eller mer?
Känns ju dock lockande att ett system sköter allt! Går det att mobilstyra Niben inkl pool/sol?
Carl: Har du möjlighet att skissa upp hur det systemet skulle kunna tänkas se ut eller skriva?

Lmf: Intressant, har du någon mer utförlig systembeskrivning eller ritning på ditt system? Vad har du för framledning till värmesystem och vad för värmesystem?
Husfakta:
Nytt hus i västra Stockholm.
Ca 260m3 i 2,5 plan inkl källare. 3m takhöjd entreplan samt upp till nock på vindsplan.
Vattenburen GV hela källare ca 100m2
Vattenburen GV hela entreplan ca 100m2
Ingen värmekälla vind ännu men lutar åt vatten radiatorer ex badrum som har vatten GV.
Teknik nuvarande:
Paul FTX agg 94% återvinning
Vattenmantlad kamin 12kw till vatten
Dalatank 750L 4-slingor (2 sol & 2 VV) elpatron 6kw.
Inom kort LVVP mot acktank alt bergvärme mot acktank.
Solfångare står på önskelistan under våren.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Finns en PDF i denna post som beskriver mitt system med spetsberedare
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43097.msg425540#msg425540
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Peedster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok tack,

Men hur kan du tillämpa det i min anläggning? Bifogar bilder på hur min är dragen. Det är den 3-slingade som det är draget som då den hade ved men den fjärde solslingan ligger ovanför vilket kan ses i den 4-slingade filen filen.

Funderar också på vad Dalatanken menar med sommar/vinterläge. De menar då att veden kan värma mittendelen av tanken (där värmeuttaget sker) istället för hela tanken. Vilket är då sommar resp vinter?

Om jag skulle köra med flytande innebär det att jag när det är kallt har hela tanken på 35 grader men när det blir varmare ute så kanske GV går ner till 25 grader framledning och då kan jag bara ta ut 25 gradigt "VV".

Vad kostar en liten spetsberedare och hur stor behöver man med typ 5 pers (nu bara 2). Har heller ingen vidare plats kvar för den dock.

Tror på fast faktiskt men det betyder med Nibe 2040-12kw att när det är -7 ute och jag kanske vill ha 45 grader i tank så ligger COP på 1,74 och 6,94kw i angiven effekt vilket känns rätt kasst...
2030-9kw ligger på COP 2,81 och 6,84kw i effekt.
Bosch 6000 AW 9kw samt 13kw visar inte vad de ligger på i några dokument tyvärr men båda Nibarna spöar Boscharna i -7/35 där Nibe 2030-9 leder stort med 3,36, Nibe 2040-12 2,75, Bosch 2,68...

Det bästa vore om 2030-9kw räckte för mig då den presterar mycket effektivare. Så min källare behöver oerhört lite uppvärmning, entreplan håller 22 grader i -15 med 32 grader framledning, dock är ej vind uppvärmd något då.
Kan man räkna ner mina 260m2 då källaren (100m2 varav vinkällare samt förråd är ca 15m2) knappt behöver någon värme? Håller 17 grader i -15 om entreplan håller sig över 20. Vore fint att räkna ner från 260m2 till 225m2 och då ligger jag på 9kw...

Finns det ytterligare någon LVVP jag kan titta på som presterar bra i denna prisklass? (Antar att jag kollar på rätt dyra nu egentligen?)

F*n vad svårt det ska vara!
Husfakta:
Nytt hus i västra Stockholm.
Ca 260m3 i 2,5 plan inkl källare. 3m takhöjd entreplan samt upp till nock på vindsplan.
Vattenburen GV hela källare ca 100m2
Vattenburen GV hela entreplan ca 100m2
Ingen värmekälla vind ännu men lutar åt vatten radiatorer ex badrum som har vatten GV.
Teknik nuvarande:
Paul FTX agg 94% återvinning
Vattenmantlad kamin 12kw till vatten
Dalatank 750L 4-slingor (2 sol & 2 VV) elpatron 6kw.
Inom kort LVVP mot acktank alt bergvärme mot acktank.
Solfångare står på önskelistan under våren.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!