Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVM 300 och F2030 7kw problem  (läst 2184 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hellraiser

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
VVM 300 och F2030 7kw problem
« skrivet: 09 januari 2016, 15:04:31 »
Hej!

Har läst runt mycket på forumet men inte hittat svar på mitt problem.

Det hela började med att jag tyckte det är lite för "varmt" ute för att värmepumpen ska gå hela tiden.
I skrivande stund är det - 4.4 grader ute och det har det varit några dagar. Och värmepumpen går konstant! Det har varit 1 start sen jag stängde av strömmen (norsk reset) till pannan och pumpen och det var i torsdags.
Framledningstemp är c:a 39 grader ut på radiatorerna. Och det känns som att det är det som värmepumpen skickar in. Ska det vara så?
Jag tycker själv att den ska värma upp mera eftersom det finns en tank i pannan och sen att värmen skickas ut därifrån?
Pumpen går väl ändå till 55 grader.

Sen idag när jag tittade på pannan en stund så värmde den upp tappvattnet med elpatronen. Varför stannar den inte uppvärmningen och värmer tappvattnet istället med pumpen?
Står ju iof kombidrift men vid -4.4 tycker jag inte det ska behövas?! Rätta mig om jag har fel.
När vattnet sedan nått 50 grader så sjunker det med nån grad i minuten och det ska det väl inte göra?

Delta på värmepumpen är enligt givaren runt 8 grader.
F2030in är inne på sin andra vinter bara. Förra vintern funkade det smärtfritt förutom att jag inte visste att alla termostater ska vara öppna fullt så jag fick HP larm. Så nu har jag trimmat in radiatorerna så flödet är ungefär lika genom varje. Har ingen ir temp mätare men har förinställt dom så det känns bra. Värmen i huset är skapligt jämn nu.

Det är den infon jag kan komma med nu. Behöver ni mera så fixar jag gärna det under morgondagen.

Mvh
Fredrik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVM 300 och F2030 7kw problem
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2016, 21:02:24 »
Det jag undrar är husets storlek och ålder?
Vid -4/39 ger den ungefär 4,8 kW och det är detta som bestämmer läget.
Om ditt hus drar ungefär lika mycket effekt vid -4 °C ute så är allt som det ska.
Att den går till 55 °C vid varmvattenladdning är en helt annan sak, VVB:n är välisolerad och läker en bråkdel energi jämfört med huset så där är det inga problem att få upp temperaturen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hellraiser

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM 300 och F2030 7kw problem
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2016, 11:58:42 »
Huset är 120kvm entréplan + 120kvm källare. Det är byggt 1977.
Jag köper ditt resonemang. Idag är det runt nollan så nu hinner pumpen med.
Men jag tycker ändå inte att varmvattnet ska sjunka så fort som 0.5 -1 grad i minuten när ingen tar varmvatten. Nu när jag var tittade sjönk det inget alls.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVM 300 och F2030 7kw problem
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2016, 14:59:07 »
VVM 300 har elpatron i pannan där varmvattengivaren sitter, så när den shuntar in tillskott kommer varmvattentemp variera åt båda hållen.
I detta läget så kommer den bara använda elpatron för varmvatten och sen shuntas en del av pannvattnet in i värmesystemet för att höja framledningstemp.
Samtidigt ska värmepumpen gå hela tiden för att värma huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!