Hej!
Behöver hjälp med tänket kring framledningstemp mm. Har en Nibe 310p hittills väl fungerande, radiatorer på övervåning och golvärme 20mm rör, nedre plan med rumstermostater och strypventiler på fördelaren med 8 slingor, och en golvärmeshunt med separat CP.
Har tagit bort alla strypventiler och termostaterna på max vid radiatorerna på övervåningen, har sedan ställt tempkurvan på 6 och finjustering på +-0.Det verkar som mitt golvvärmesystem behöver högre framledningstemp än angivna grundvärden, blir inte klok på det här. Vill försöka optimera mitt system med franledningstemperatur så här kommer konkreta frågor;
1 Är den bästa modellen att ha alla termostater på max och låta pumpen reglera framledningstempen mot utegivaren?
2 Hur många graders skillnad i framledning skall det vara mellan VP och golvärmeslingorna ? Hos mig skiljer det ca 3-4 grader dvs är det 35 grader till radiatorerna så går det 31-32 grader ut i golvvärmefördelaren. Vid -5.
3 Hur skall golvvärmeshunten egentligen stå? I grundritningen står värdet 6,5(enligt bild) med DUT -20 =40grader, alltså kurva 5 egentligen, men då upplever vi det kallt.
4 Vilken hastighet på CP vid golvvärme resp värmepump är att rekommendera, vad händer om man ökar respektive sänker dessa eller har olika inställning på dessa?
5 Ser shuntgruppen på bilden rätt ut?