0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rätt tänkt att inte kyla själva elden/glöden utan just rökgaserna. Överföringsytorna skall vara lätta att rengöra då de blir sotiga och minskar effekten. Så stor överföringsyta som möjligt. Ingen fara att kyla rökgaserna kallare än 125, ju lägre ju bättre effekt. Då du tänkt använda underförbränning antar jag att du kommer använda en fläkt och då har du ingen nytta av högre avgastemperatur. Det kommer bli kondens men den anser jag inte kommer ställa till några större problem.
Vad är du ute efter effekt eller verknings grad eller båda ?
Då blir det en rejäl kamin
Jag skulle byggt kaminen utanför tunnan, av flera anledningar. *Tar ingen plats i tunnan.*Enkelt att sota.*Riskerar inte smutsa ner vattnet vid vedhantering/askhantering.*Lätt att dränera ev kondens.*Kan bygga stoooooort vedutrymme.Isolerat pannan med stenull. Sedan skulle jag dragit rökgaserna genom så många rör som möjligt. Underförbränning och en fläkt. Klart.Skall det vara världens bästa så skall den också ha förvärmd tilluft, automatisk uraskning, automatisk sotning och elektrisk tändning. Självklart skall den kunna styras över nätet så du kan starta pannan när du är på väg från jobbet