0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kanske besiktnings mannen hade sunt förnuft sånt förekommer även om det är ovanligt
Mitt villaförsäkringsbolag är Länsförsäkringar Bergslagen.När jag tecknade försäkring.....meddelades mig att inspektör troligen kommer att besikta mitt hus, för att leta fel.....som inte kommer att omfattas av försäkringen.Inspektionen gjordes efter två veckor.Min diskmaskin är inkopplad på inkommande varmvattenledning inuti diskbänksskåpet. Detta anmärktes ej på, men anmärkning gjordes på att jag ej har plastbalja under diskmaskinen.
Många svar blev det dock inte på min fråga om kranen tar skada av att jag kopplar varmvattnet på kallvatteningången,köra diskmaskinen på varmvatten har jag redan erfarenhet och det fungerar bra.
Men det är ju inget krav att allt i huset ska följa dagens BBR det har ju säkert hänt en del med reglerna genom åren vet inte ens om det är ett krav att följa BBR men det kanske det är
Men om maskinen från -75 pajar och den inte har avstängning ovan bänk utan en ballofix under bänk måste man då dra om rören så man får en avstängning ovan bänk innan man installerar en ny maskin ? Det rimliga bör ju vara att vid en större reparation av köket då följer man dagens BBR och sätter en avstängning ovan bänk det finns ju avstängningar på i stort sett alla blandare i dag men vid utbyta av gammal maskin så följer man BBR från -75 och låter avstängningen vara under bänk. Är det nån som använder avstängningen jag vet att min mor gör det men jag gör det aldrig trots att den numera sen ca 6 mån sitter ovan bänk. Har man även krav på avstängning ovan bänk vid tex vatten kylare eller ismaskin enligt BBR ?
Ja det kan man ju undra . Det är som jag ser det en tolkningsfråga. Personligen tycker jag nog att utbyte av maskin är att betrakta som en ny installation eftersom det är en ny maskin. Därför anser jag att avstängningen skall flyttas/kompletteras och en balja skall på plats. Men det är min tolkning.Om jag använder avstängningen? Nä aldrig. Varken på tvätt eller disk. Å jag håller nästan aldrig hastigheten när jag kör bil .Mig veterligen står det å andra sidan inget i regelverket om att ventilen skall stängas efter nyttjande (märkligt nog). Kanske i maskinens bruksanvisning? Eller i försäkringsbolagets villkor?
jag har nyss förnyat mitt säkervatten, då kom frågan upp, och enligt kursledaren så gäller: byter du diskmaskin så ska dagens regler följas och således åker du på byte/flytt av avstängning samt montering av balja. på samma sätt som du åker på att klamra om rören enligt säkervatten om du byter blandare....jag vrider heller aldrig av avstängningen om jag inte åker bort en längre tid.
I instruktionerna till Våran Siemens diskmaskin med Aqua-stop så står det:"Vattenkranen behöver endast stängas inför längre bortovaro, t.ex. en flera veckor lång semester."