0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När min mjukstart pajade så slog inte mjukstarten av spänningen som den skulle, ibland gick kompressorn som vanlig och ibland på 2 faser varvid den vibrerade och "bluddrade" när den skulle stanna.Mät mellan faserna istället för mellan fas och jord för att konstatera om du har 400 V till kompressorn?Misstänker att du kan få spänning till fasen som fattas "bakvägen" via kompressorn om du mäter mellan fas och jord?
Du kan väl prova att koppla förbi mjukstarten?
Mjukstarten är väl också den komponent som styr om kompressorn skall gå eller inte. Om du kopplar förbi den kommer kompressorn att gå så snart huvudbrytaren är på? I så fall kommer inte kompressorn kunna stanna om något fel uppstår, typ pressostat, eller att börvärdet är uppnått. Ett snabbt test bara för att konstatera att kompressorn är OK borde gå bra.Mjukstarten innehåller tyristorer som skall öppna för att kompressorn ska gå, tyristorer behöver en viss belastning för att få hållström, får de inte det så öppnar de inte. Därför är det nog inte möjligt att mäta på utgångarna när inte kompressorn är ansluten. Multimetern drar inte alls så mycket ström som tyristorerna behöver för att öppna. Det kan vara så att det bara är två av faserna som kontrolleras med tyristorer, en fas kan gå "rakt igenom" vad är det för beteckning på mjukstarten? Googla fram ett dokument som beskriver den.Jag tycker att det låter som mjukstarten är problemet, behövs mjukstarten? Annars kan du ju ersätta den med en kontaktor.
Jag vet inte hur det fungerar på Thermia, men en del äldre VP hade ju ingen mjukstart från början men att man kunde eftermontera det, och så fall har den ju ingen styrande funktion.
Om du testar att koppla förbi mjukstarten så ställ in KB-pumpen på kontinuerig drift så kommer det att funka. Men värmepumpen kommer då gå hela tiden så detta blir ju bara ett test att det verkligen är mjukstarten som krånglar, det är inget sätta att fixa det hela.Man kan byta ut den mot en 3-fas kontaktor, men bättre är att sätta dit en riktig mjukstart.
Ok tack för informationen, ursäkta min okunskap men KB pumpen menar du kolektorslingan eller ??..och i såfall var ställer jag in det ??
Jag antar att du mätte spänningen från respektive fas till nolla eller skyddsjord när du fick fram ca 220 V på samtliga ledare. Men vad blir det för spänning när du mäter mellan faserna (L1-L2 , L2-L3 , L1-L3) före resp efter mjukstarten?Om det är fel på någon triac i mjukstarten så kan det tänkas att den har fått "diodegenskaper" och t ex bara klipper ena halvperioden av nätspänningen. Det kan vara intressant att ta en titt på fas- och huvudspänningar med oscilloskop.