Är lite missnöjd över värmen 25:an ger, funderar på att byta ut den jag har i markplan, stoppa ner den i garaget/källaren och köra kring 16 grader där med den. Det lär den klara ner till ca -25 uppskattar jag, inte så viktigt men den lär ge nog med värme för mitt behov iaf...
Vid ca -15 börjar det bli lite dåligt klimat (med max börvärde och max fläkt) kring 20 i vissa rum, kräma på med fjärrvärmen går ju men har sett hur kwh rusar på mätaren :/ vid ca -10 utetemp börjar jag maxa pumpen, 31 i börvärde med 3ans el 4ans fläktläge, vid -10 är det varmt och skönt, men tanten börjar klaga vid ca -15 att det är lite kyligt
hon vill ha typ 23 grader överallt!
Ett annat val är ju att sälja den och bulta dit en annan, det mesta är ju gjort med håltagning och stativ m.m...lär bli en enkel installation...inget större behov av en pump nere då jag har byggfläkt där som jag kör när jag vistas där...funkar helt okej, fast en pump är ju optimalt
Blir nog att vänta till i sommar eller nästa höst med det, får duga i vinter....frågan är vilken maskin, hade varit enkelt med en FH35 då det är i princip samma maskin, enklare installation, men jag är tveksam att den räcker till...vore f*n om jag inte vore nöjd efter byte.
De pumparna jag har kikat på är Daikin Caldo X35(pris?) Fujitsu LTCN12, Mitsubishi FH50, även FH35 är lockande med det priset, men är lite skeptisk...kanske det hinner komma nya, bättre R32 pumpar? Finns det några andra bra (bättre) kraftiga pumpar som ger minst 4.5KW vid -15? Såg att FH50 gav 6KW vid -15! Lite overkill kanske men hellre det än att slå igång fjärrvärmen, gick typ 70kwh när jag drog igång den sist i ett dygn, en FH50 lär jag inte behöva pressa så hårt förrän det blir väldigt kallt, synd att den är lite dyr :/ Hjälp mig med mitt I-landsproblem
Det mest kostnadseffektiva är ju om man hittar en begagnad FH35 och skifta och sedan sälja FH25, lär inte kosta mer än ett par tusen....är nog smartaste valet, fast då gäller det att hitta en sån inom rimligt avstånd.