0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En kille på jobbet som skaffade en Sanyo Inverter samtidigt som jag påstår att han igår -4 ute hade +23 i hela huset och blev tvungen att skruva ner sin temp för att inte svettas.. Han tycker sig bränna sig på utluften från pumpen och bor i ett 1970 tals hus i 1 1/2 plan på 160m2 med orginal fönster och dörrar.. jag tycker att det verkar otroligt att pumpen värmer hela hans hus ner till -15 utan någon stödvärme... ljuger han så han tror sig själv eller?? Om han talar sanning så har han en månadskostnad för värme på knappt 900:- under vintermånaderna!!!!
Pensionärer och ungkarlar? Vi är 4 st, 2 vuxna och 2 barn.Det hänger mycket på vilka vitvaror man har, modern kyl, frys och tvätt- diskmaskin gör en hel del. Har man elvärme i badrummet räknas det till uppvärmning.Hemma tycker jag att tvättmaskinen och diskmaskinen går hela tiden. Vi kör dock inte torktumlare eller torkskåp, där har du nog en skillnad.Jag undrar om du vet hur mycket varmvatten du gör av med, skulle tro att du underskattar den förbrukningen i förhållande till hushållselen. Det är inte lätt att peta in en energimätare på en vvb såvida den inte är kopplad på 1-fas. Ärligt talat tycker jag att 7000 kWh låter abnormt mycket. Skulle du prata med en energirådgivare skulle den nog höja på ögonbrynen.MVH/Gano