Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Manometerställ permanent inkopplat  (läst 1224 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Manometerställ permanent inkopplat
« skrivet: 23 december 2015, 00:12:20 »
Försöker lära mig om värmepumpar. Moderna enheter har riklig uppsättning med givare, men min EcoAir 105 V3 berättar inte mycket mer än hetgas och in/ut-temperatur. Har kopplat på e-logger och ett antal tempgivare men jag är intresserad av trycken i systemet.

Vid inköp, skala med  bar är mest logiskt. Sedan rätt köldmedie och temperatur i °C är förstÃ¥s att föredra för att direkt avläsa förÃ¥ngnings- och kondenseringstemperatur.

Varje inkoppling gör att en liten mängd gas försvinner, kan man istället låta manometerställ sitta inkopplade någon vecka utan problem?

Ska man försöka hitta ställ med korta slangar? Känns kraftigt överdrivet med tex 1,8 meter.

Finns riktigt billiga noname-prylar från kina, men de är jag skeptisk till. Moms är man väl i det närmaste garanterad att få betala, ev. även tull.

I England finns ett stort utbud, så det blir förmodligen därifrån om inköp sker. Mastercools produkter finns i stort utbud. De marknadsför sig själva som utmanare till de etablerade aktörerna, vilket är en anledning till deras prissättning.

Jag trodde att schrader var bilventil, men efter att ha läst på insett att schrader finns i olika dimensioner, och förefaller vara tekniken med centerplacerad fjäderbelastad backventil. 1/4" förefaller vara standardanslutning så allt ska passa direkt på EcoAir?
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
SV: Manometerställ permanent inkopplat
« Svar #1 skrivet: 23 december 2015, 07:37:50 »
Om man vill logga tryck, så finns det ju tryckgivare som passar direkt att skruva på serviceventilerna. I AC-system i bilar har högtryckspressostaten sedan urminnes tider varit gjord på det sättet, men från mitten av 90-talet och framåt har en del biltillverkare börjat använda analoga givare som borde vara utmärkta för loggningssyften. I somras räddade jag en sådan från en skrotad Chrysler Voyager '96, men har inte analyserat den närmare än.
Man känner igen de analoga givarna, oavsett tillverkare, på att de praktiskt taget alltid har 3-polig elanslutning. Pressostaterna brukar ha 2 eller 4 poler.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Manometerställ permanent inkopplat
« Svar #2 skrivet: 23 december 2015, 18:04:56 »
Det kan ju vara en idé med elektroniska tryckgivare, men då behövs något att läsa av dem med och omvandla till tryck.

Jag var lite inne på att bara köpa mätare och skruva på serviceportarna med en bit bockat kopparrör istället för slang, men vibrationer och tyngden av mätarna på serviceportarna kanske kan ge upphov till vibrationssprickor?

Hur är det med anslutningsslangarnas täthet under längre tids inkoppling?
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!