0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för alla bra svar! RICKARD bra då vet jag att jag ligger skapligt på returen, den ligger på ca 4 °C. Då ökar jag nog kurvan lite. LASSE T jag har kopplat som du beskriver dvs fast kondensering. Jag har plockat bort golvvärmotorerna och justerat med flödet i alla rum istället och ska införskaffa 1 central rumstermostat.PUTTE82 jag går faktiskt i liknande tankar att koppla om det, kruxet är att jag har varmvatten slinga i ack tanken. Min tanke var att ja skulle låta vp köra mot ack tank med den tempen som framledningstemperatur behöver,och låta tappvattnet förvärmas för sedan till en vvb. Hur låter det?
Jag skulle koppla bort acktanken om den är paralellkopplad. Alternativt koppla den i serie med golvvärmen om du vill ha längre gångtider. Vid paralellkoppling blir resultatet lägre framledning mot golvvärmen då framledningen från vp späds ut med returen från golvvärmen. Även returen till vp blir högre då den också späds ut. Jag ska själv koppla bort acktanken. Jag har ingjuten golvvärme så jag kommer kunna ha en timmes gångtid utan tank, oavsett energibehov, utan temperatursvängning inne.Detta kommer kanske även lösa ditt problem med kallt under nollan då framledningstemperaturen kommer bli högre utan att ändra kurvan på vp. Däremot kan du få lite för varmt vid varmare temperatur. Har du inte termostater så kanske det bästa är att koppla tanken i serie, välja kurva så det blir lagom varmt inne när det är kallt ute och låta golvvärmens shunt blanda ut framledningen vid varmare utetemperaturer för att inte få övertemperatur då.