Hej alla kunniga, en kort/enkel fråga bara: jag har i samband med att jag nu håller på och dokumenterar (med värmekamera) var alla mina golvvärmeslingor ligger sett att flödet/vattnet "ut" från fördelningscentralen varierar väldeliga i temperatur. Jag mäter temperatur på flöde och retur mha en IR-termometer med jämna mellanrum.
Det är mer eller mindre alltid någon slinga som matas på med typ 10/15 grader varmare vatten än andra slingor. Jag trodde att ett dylikt system var ganska "trögt/försiktigt" i sitt arbetssätt - men det kanske äääär så det jobbar? Att när termostaten slår till i ett rum så drar systemet på så där pass "mycket"?
Jag hade inbillat mig att det skulle vara ganska försiktigt och långsamt i sitt agerande...
Det är också lite olika hur pass varmt det blir i en del av rummen, speciellt i badrummet, hallen och särskilt tvättstugan. Men det kanske bara beror på att systemet aldrig grundinställts och alla slingor står helt vidöppna - och att då dessa tre rum som är mindre än andra, har klinkergolv och ligger relativt "nära" fördelningscentralen påverkas mycket. Det kanske blir jämnare sen när dessa tre slingor strypts till lämpliga flöden...
Cheers!
/Rikard
PS LK Golvvärme med rumstermostater, matas av en Nibe Fighter 360p FTX...