Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Brand i kretskort !!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Brand i kretskort !! (läst 4722 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MarcusH
Nybörjare
Antal inlägg: 8
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
MarcusH
Brand i kretskort !!
«
skrivet:
09 december 2015, 20:04:23 »
Citera
Hej alla kunniga. Jobbar till vardags som VVS-montör men är inte alls speciellt haj på det elektroniska området. I detta fall är jag dock här i egenskap som privatperson. Skulle nämligen starta igång min F750 ikväll. Elinstallationen är utförd av fackman och jag gjorde den vanliga proceduren vid driftsättning. Luftade och fyllde vvb'n. Startförsök ett. JFB löser ut hela huset. Jag kommer helt sonika på att jag har en byggfläkt igång och drar ut den. Borde väl i och för sig inte ha någon betydelse då de ligger på olika jordfelsbrytare. Startförsök 2. Två dova smällar i tät följd hörs varpå jag ser ett sken innifrån kretskortet. Jag bryter snabbt strömmen i hela huset. Det ryker måttligt ur kretskortet. Vad är det som händer ?
Loggat
MarcusH
Nybörjare
Karma +0/-0
MarcusH
SV: Brand i kretskort !!
«
Svar #1 skrivet:
09 december 2015, 20:05:54 »
Citera
VR1 är benämningen på prylen som brunnit och poppat "locken" på vardera sida. Voltregulator ?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
09 december 2015, 20:35:25 »
Citera
Låter nästan som en felkoppling.
Inte ovanligt att elare kopplar fel...
Maskinen måste ju vara leveranstestad, så att det skulle vara fel på den från fabrik låter mer otroligt än en felkoppling.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
MarcusH
Nybörjare
Karma +0/-0
MarcusH
«
Svar #3 skrivet:
09 december 2015, 20:50:52 »
Citera
Tack för svar. Din teori låter väldigt trolig. El-Nisse kommer imorgon. Vill ha mer kött på benen
Loggat
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2525
Karma +5/-0
torbjorn_forsman
«
Svar #4 skrivet:
09 december 2015, 21:44:09 »
Citera
Kan du ordna några bilder på det brunna kretskortet?
Har du schema för värmepumpen så man kanske kan reda ut vad som har hänt? Eftersom JFB löste ut vid första inkopplingsförsöket så måste ju felet ligga i kretsar som inte är galvaniskt separerade från elnätet.
Några möjliga felorsaker:
-Förväxlat "elektronikjord" med elnätets nolla på något sätt.
-Nollan ej ansluten eller förväxlad med en fas.
-Elektriskt ledande skräp, t ex borrspån eller spån från självgängande skruvar, som har ställt till med kortslutning på kretskortet.
-Värmepumpen har legat i lager mycket länge (flera år) så att någon elektrolytkondensator har fått hög läckström då den har varit spänningslös för länge, och sedan fått kortslutning och kanske exploderat när man plötsligt har lagt på full spänning.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
MarcusH
Nybörjare
Karma +0/-0
MarcusH
«
Svar #5 skrivet:
09 december 2015, 21:52:39 »
Citera
Som sagt. inte "Hela" kretskortet utan en komponent vad jag kan se.
Loggat
MarcusH
Nybörjare
Karma +0/-0
MarcusH
«
Svar #6 skrivet:
09 december 2015, 22:03:22 »
Citera
Har inte hunnit bearbeta händelseförloppet än. Blev rätt chockad. Tycker det var en riktigt otäck händelse. Nybyggt hus och besiktning om 12 dagar. Nu när jag hunnit landa lite skulle jag vilja revidera min ursprungsberättelse. Jag slog på arbetsbrytaren. Både JFB 1 och 2 löser. drar ut byggfläkten och får samma resultat igen. Slår då endast igång JFB 1 och då startar pumpen sin uppstartsmeny. Testar då att slå på JFB 2 då sambon i andra delen av huset tycker att det var mörkt att sitta och läsa kurslitteratur. Därefter Pang.....sekunds uppehåll och pang vilket jag i samma veva ser "blixtar" genom luckan till kretskortet och måttlig rökutveckling. Jag bryter inkommande på studs. Ber om ursäkt om jag misslett er.
«
Senast ändrad: 09 december 2015, 22:06:16 av MarcusH
»
Loggat
claesc
Kan värmepumpar
Stad/land: Borgeby
Antal inlägg: 118
Karma +0/-0
Kön:
Diplomat 8
claesc
«
Svar #7 skrivet:
09 december 2015, 22:52:35 »
Citera
Din brända komponent är en varistor, ett spänningsberoende motstånd, som har till uppgift att skydda mot korta överspänningstransienter. Den fungerar som två motriktade zenerdioder, så länge spänningen är under tröskelvärdet är den helt oledande, blir spänningen över tröskelvärdet blir den rena kortslutningen. Den sitter tvärs över spänningsmatningen, vanligen föregången av en säkring som ska blåsa om överspänningen blir långvarig (då handlar det om mer än någon enstaka millisekund). Annars blir varistorn överhettad och förstörs.
Uppenbart är det fråga om överspänning och felkoppling någonstans, eftersom båda jordfelsbrytarna är involverade.
Loggat
Värmepump nummer tre på 38 år. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer 180 kvm i två plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank på returledningen.
MarcusH
Nybörjare
Karma +0/-0
MarcusH
«
Svar #8 skrivet:
09 december 2015, 23:13:43 »
Citera
Tack så mycket. Ni verkar väldigt vassa på detta måste jag säga. Blir mindre roligt att konfrontera Elektrikern imorgon. Lär man byta hela kortet eller räcker det att byta komponenten ?
Loggat
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2525
Karma +5/-0
torbjorn_forsman
«
Svar #9 skrivet:
09 december 2015, 23:50:47 »
Citera
Om någon annan betalar, så byter man hela kortet (om det inte innebär andra besvärliga förvecklingar, t ex att man förlorar individuellt data för just det här värmepumpsexemplaret). Om man är snål så byter man varistorn och hoppas att inget annat har gått sönder.
I det här fallet verkar det ganska uppenbart att felorsaken är att det av någon anledning har blivit 400 V mellan nollan och den av faserna som används som manöverspänning till värmepumpen. Om det inte är en ren felkoppling så att nollan och en fas är förväxlade någonstans, så kan det bero på s k nollsläpp, dvs att det är avbrott eller dålig kontakt någonstans på nolla eller s k PEN-ledare i installationen.
En riktigt lömsk sak som har förekommit några gånger och som har diskuterats flitigt på olika elektrikerforum, är jordfelsbrytare som inte får pålitlig kontakt på alla poler samtidigt.
En mer beklaglig än lömsk sak, är att man har slarvat med att dra åt skruvförbindningar när man byggde elcentralen.
Jag föreslår att du kopplar bort allt i huset som på ett eller annat sätt har elektronik i sig, tills det grundläggande felet i elinstallationen är funnet och åtgärdat. Nöj dig inte med att det verkar som om felet inte går att upprepa eller kanske har "försvunnit av sig självt".
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
MarcusH
Nybörjare
Karma +0/-0
MarcusH
«
Svar #10 skrivet:
10 december 2015, 00:04:07 »
Citera
Då blir det byte av hela kortet. Det får elektriker stå för. Vi börjar felsökningen imorgon klockan 7. Återkommer med besked hur det har gått. Spännande att se hur snabbt man får tag på ett nytt kort. Ingen elektronik är inkopplad i dagsläget. Tack och lov. Vitvaruleveransen kommer imorgon. Hade varit fint och sprängt induktionshällen för 10 lakan också
Loggat
MarcusH
Nybörjare
Karma +0/-0
MarcusH
«
Svar #11 skrivet:
10 december 2015, 08:24:50 »
Citera
Precis som ni misstänkte var det ett "nollfel" Det tog elektrikern och hans kollega 1 minut att upptäcka felet. Nollan var lagd på fel skena. ?! Ett nytt kort är beställt och kommer på posten imorgon. Så siktar vi på värme och varmvatten i helgen. Tack för all hjälp.
Loggat
Marian
Nybörjare
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
Marian
«
Svar #12 skrivet:
23 april 2023, 09:48:20 »
Citera
Hej MarcusH! Kan du berätta om allt fungerade som det skulle efter att du bytte ut modulen? Eller hade du andra problem? Jag har samma situation nu. Jag började utan noll och brände den delen. Var köpte du den modulen?
Loggat
Bobby Grossmann
Gäst
Bobby Grossmann
«
Svar #13 skrivet:
16 oktober 2024, 06:45:23 »
Citera
För er som fastnar på samma sak, de är en varistor som smäller om man exempelvis får noll fel, ingen nolla till maskin eller hus. Den har som uppgift att rädda kortet om sånt skulle hända.
Den går att inhandla:
https://www.electrokit.com/metalloxidvaristor-s14k275-14d431k-275vac-350vdc-14mm
Lödda ur den gamla och lödda på ny, jag har varit på många jour jobb och löst de på plats, arbetar som elektriker normalt.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Brand i kretskort !!
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1322
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
bopakoster
johanfl
grantorparn
Hres
jantijanti
Rdx
Lokföraren
Apelsin
maxoftime
joehal
Jisse
1 plansvilla
gluecifer
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info