0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Köper ett hus från 1800-talet med murstock mitt i huset. I dagsläget värms huset med olja och det kommer göra så åtminstone de kalla vintermånaderna denna vinter. Jag tänker att en investering i värmesystemet måste göras, frågan är bara vilken?Bakgrundsfakta: Huset har 240m2 uppvärmd yta inkl källare.Just nu värms det med olja i en panna från slutet av 90-talet. Energi för uppvärmning och varmvatten enl. energideklaration 53 000 kWh, vilket känns lite väl mycket (besiktningsmannen tyckte det lät mycket)... Huset har radiatorer vid varje fönster samt i hall och sådana ytor. Det är gamla radiatorer från 40-talet.Som jag ser det finns det flera alternativ. Vilket är bäst?1. Installera en pelletsbrännare på pannan som är från slutet av 90-talet. Kostnad 5-20 000kr beroende på om jag köper begagnat eller nytt. Arbetsinsats hög vid detta alternativ.2. Köpa en ny pelletspanna samt bygga bulkförråd. En panna med brännare ny kostar kring 50 000kr. Installation efter rot kanske 20 000 ? Då bygger jag bulkförrådet själv! Arbetsinstatsen för själva pelletseldningen beräknas vara låg3. Installera en luftvattenvärmepump. Jag antar att jag behöver en rätt stor luftvattenpump. Installationskostnad kring 120 000? Bor i Västernorrland, besparing kring 60% eller något sånt? vid 60% är besparingen 31800kWh per år. 4. Installera en Bergvärmepump. Enligt energideklarationen skulle jag spara 38 500 kWh per år på en sådan åtgärd. Antar att en bergvärmeinstallation minst kostar 180 000kr? Det som talar för pellets är att jag även i fortsättningen håller murstocken varm och skorstenens ventilation fungerar som den är tänkt. Totalekonomin har jag inte räknat på eftersom jag i dagsläget saknar en del faktorer och det vore intressant om ni kunde hjälpa mig i hur jag ska tänka. Jag tänker att det är prioriterat att göra något åt värmesystemet eftersom det besparingen blir ganska stor om jag byter uppvärmningssystem, oavsett investeringskostnad.
sådanna kåkar brukar vara svåra med värmepump utan att byta systemet.
cop i offerten är ca 3.2. Kan detta vara rimligt? Mina radiatorer verkar ligga kring 40 grader (uppskattat, när man känner på dem) vid typ +2... Frågan är hur bra dessa är till bergvärme? Kanske kräver 60-70 grader vid -25..(tyvärr är det milt så jag kan inte prova detta)..