Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Justering av golvvärme  (läst 15819 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Justering av golvvärme
« Svar #15 skrivet: 09 december 2015, 10:09:06 »
Det är nog troligt att cirkpumpen ger för lite flöde, men den borde kunna blåsa på med mer flöde genom att ställa den på manuellt.
Om det finns öppna bypassledningar på golvslingefördelarna, så kan det räcka med att blockera dessa.

http://kvalitetsmaskiner.se/wp-content/uploads/2014/09/logic-25-6U-130-Monterings.pdf

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justering av golvvärme
« Svar #16 skrivet: 09 december 2015, 21:41:20 »
Flödet är/ska vara högre över golvet än över värmepumpen. Därför är det bra om det finns en bypass och extern cirkulationspump.
Det går säkert även bra att gasa på värmepumpens cirkulationspump, till det flöde som golvet är designat för.

Det där låter rätt motsägelsefullt?
Varför vill man ha olika flöden i golv o vp?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justering av golvvärme
« Svar #17 skrivet: 09 december 2015, 22:15:58 »
Det där låter rätt motsägelsefullt?
Varför vill man ha olika flöden i golv o vp?

Värmepumpen funkar bäst med en tempdiff på 7-8 °C, detta ger tyvärr dålig komfort på golvet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justering av golvvärme
« Svar #18 skrivet: 09 december 2015, 22:18:19 »
Värmepumpen får väl bättre COP med minskat delta?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justering av golvvärme
« Svar #19 skrivet: 09 december 2015, 22:23:43 »
Värmepumpen får väl bättre COP med minskat delta?

Det är faktiskt tvärtom, ju högre delta ju mer underkylning av köldmediet och ju bättre COP.
Men sen finns en gräns på grund av att värmeavgivningen minskar då flödet minskar vilket måste kompenseras med högre temperatur i kondensorn.
Så troligen finns ett max runt 7-8 °C i praktiken där man får tillräckligt bra COP i förhållande till värmeavgivningen i värmesystemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justering av golvvärme
« Svar #20 skrivet: 09 december 2015, 22:27:50 »
Jo, sorry..hade otur när jag tänkte.
Men i dessa fall är ju en tank en bättre lösning.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Justering av golvvärme
« Svar #21 skrivet: 10 december 2015, 08:18:36 »
Jag tror personligen att sweetspot ligger lite lägre än 7-8 grader.
Har själv aldrig kollat supernoga på det, men det finns ju de som loggat och hävdar att COP ökar en aning ändå ned till ca 5 graders deltaT.
Och då är detta utan att de sänkt kurvan, vilket man kan göra om man minskar deltaT vilket i sin tur ger anläggningen ett högre COP.
Skulle vara intressant att se ett vetenskapligt test utfört på detta.

Testet skulle kunna gå till så att man kylde ett rum med 5 kW, och höll temperaturen konstant med en värmepump som fick gå med antingen 45/35 eller 42.5/37.5 (vilket borde ge samma effekt).
« Senast ändrad: 10 december 2015, 08:21:48 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justering av golvvärme
« Svar #22 skrivet: 10 december 2015, 09:18:48 »
Jag tror personligen att sweetspot ligger lite lägre än 7-8 grader.
Har själv aldrig kollat supernoga på det, men det finns ju de som loggat och hävdar att COP ökar en aning ändå ned till ca 5 graders deltaT.
Och då är detta utan att de sänkt kurvan, vilket man kan göra om man minskar deltaT vilket i sin tur ger anläggningen ett högre COP.
Skulle vara intressant att se ett vetenskapligt test utfört på detta.

Testet skulle kunna gå till så att man kylde ett rum med 5 kW, och höll temperaturen konstant med en värmepump som fick gå med antingen 45/35 eller 42.5/37.5 (vilket borde ge samma effekt).
Jo, mina egna försök tyder på detta. Iaf har jag inte sett någon sänkning av COP när jag minskat delta över vp till 5 grader. (ej A-klassad intern cp i vp inräknad, men inte extern från arbetstank)
Skulle tro att 7-8 grader är en kompromiss mellan hur mkt el (och pengar) man vill lägga pÃ¥  intern cp, samt att man vill undvika för höga flöden i värmesystem pga risk för missljud, knäppningar etc, vid on-off drift.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Justering av golvvärme
« Svar #23 skrivet: 10 december 2015, 21:09:39 »
Du har en LK Golvvärmeanläggning. Då borde du ha någon form av beräkning. Om inte kan du ringa LK och eftersöka eller be dom göra en retroaktivt. Bara dom får ordentligt underlag. Lite svårt att veta vad du behöver när man inte vet hur slingdelningen ser ut.
Enligt OptiFlow ventilen har du ju knappt nått flöde. Skruva ut med en 6mm insexnyckel.
Bifogar produktblad på ventilen.
http://www.lksystems.se/contentassets/0c62718a0fa1495a8fbfb4e41452785b/se.33.c.50_lk-optiflow.pdf
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Justering av golvvärme
« Svar #24 skrivet: 10 december 2015, 21:26:00 »
Förresten! Räkna med 0,14 l/m och kvadrat på slingorna. Summera fördelaren och ställ in på Optiflow med insexnyckeln.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad jappish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justering av golvvärme
« Svar #25 skrivet: 11 december 2015, 17:12:19 »
Oj! Här har svarats en del under tiden jag varit borta. Ursäkta att det dröjt med svar från mitt håll.

Bifogar bilder över cirkulationspumpen här, ser inte ut som att det finns en bypass vad jag kan se, men jag är fullständig amatör på detta.

Du har en LK Golvvärmeanläggning. Då borde du ha någon form av beräkning. Om inte kan du ringa LK och eftersöka eller be dom göra en retroaktivt. Bara dom får ordentligt underlag. Lite svårt att veta vad du behöver när man inte vet hur slingdelningen ser ut.
Enligt OptiFlow ventilen har du ju knappt nått flöde. Skruva ut med en 6mm insexnyckel.
Bifogar produktblad på ventilen.
http://www.lksystems.se/contentassets/0c62718a0fa1495a8fbfb4e41452785b/se.33.c.50_lk-optiflow.pdf

Jag har tyvärr bara en schablonberäkning från LK eftersom min VVSare inte frågade om energiberäkningen innan han skickade ritningen till dem tyvärr. Så flödena som är angivna i den (och energin som behövs) går inte att lita på alls. Jag borde kanske fråga om en retroaktiv beräkning LK? Tack för tipset med Optiflow ventilen! Ska jag börja med den, eller hur ska jag börja? Diskussionerna i tråden har hamnat på betydligt högre VP-skill nivå än vad jag är på ;)

Jag vet inte om det hjälper på något sätt, men huset ( som är 1,5 plan med en platta på ca 192kvm)har två år i rad haft en total elförbrukning (inkl. hushållsel) på ca 8000kWh. Då håller vi jämna 23,5 grader inomhus. Så återigen så känns ju något kallare golv i vardagsrummet som ett mindre problem, och det känns som att VP arbetar på en bra COP när man tittar på elförbruktningen. Det jag vill ha sagt är väl att jag gärna vill börja med så små ingrepp som möjligt för att se vilket som funkar bäst

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justering av golvvärme
« Svar #26 skrivet: 11 december 2015, 21:12:36 »
Missade den bilden på flödesmätaren i nära noll-läge..
Klart du ska öka flödet i golvvärmeslingorna!
Annars får du inte dit någon värme.
Med tanke på det låga flödet måste det finnas någon fördömd bypass någonstans, annars hade vp gått med mkt korta gångtider och jobbat extremt ineffektivt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jappish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justering av golvvärme
« Svar #27 skrivet: 11 december 2015, 21:28:02 »
Ok, jag är inte riktigt säker på hur jag räknar fram rätt flöde...

Tolkar jag det rätt att jag enligt LKs beräkning (som är schablonberäkning som sagt) bör ha 8,2l/min i fördelare 1 och 9,4l/min i fördelare 2?

Ska jag köra på dessa flöden trots att de baseras på en schablonberäkning?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justering av golvvärme
« Svar #28 skrivet: 11 december 2015, 21:55:02 »
Ja. Och om du justerar huvudflödesventilen så kommer det troligen att bli ungefär så.
Pröva det först. (Dvs skuva upp flödet så det sammanlagda flödet blir 8,2 + 9,4 l/min)
Skriv upp hur mkt du vrider på justerskruven så du kan backa och vet vad du gjort.
När flödet är högre, kolla vad du får för delta mellan fram- och retur på vp.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Justering av golvvärme
« Svar #29 skrivet: 11 december 2015, 22:42:25 »
Hmm! Dn 22 från vp. Q tot= 0,3l/s. Ingen by-pass eller arbetstank. Frågar du mig, så får du svårt att få fram beräknat flöde med den installationen. Men det finns säkert andra åsikter här på forumet. Går säkert att få nästan bra. Eller kanske tom bättre?
(Obs. Vissa delar av inlägget skall läsas med ett visst mått av ironi).
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!