0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
HejLite olika diskussioner har lett till att det lutar åt att jag kommer göra ett slinky dike av min överblivna kollektorslang och paralellkoppla via de trevägs(hade skräpandes) kulventiler jag har till borrhålet. Då kan jag enkelt växla mellan att köra mot båda eller bara det ena eller andra. Även använda ena ventilen som justerventil för att få önskat flödesförhållande. Jag tror jag får plats med ca 10x1,5 meters dike på 1,3 meters djup utan att riskera omgivande saker. Jorden är mestadels silt, vilket är väldigt dränerande så ett tätskikt för att hålla fukt lät som en utmärkt ide. Jag tänker mig då tex byggplast på botten, 130 cm djup. Uppvikt 80cm runt om hela. 30 cm jord på byggplasten. Slangen. Resten jord.Alternativ två. Lägga byggplasten på 130 djup och sedan ett lager slang, sedan exempelvis 50cm jord sedan ett lager slang till och sen jord.Alternativ tre: Som ovan fast tre lager slang på 130, 90, och 50 cm och sedan 5cm frigolit på 20cm djup.Jag har egen grävmaskin så om det är lite joxigt och tar ett tag att lägga gör inte så mycket, ingen grävmaskinist som tickar pengar. Jag har 400 meter slang men hade tänkte använda en del till bevattning men vet inte. Jag har insett att volym i kb gör stor skillnad för min anläggning, då den mestadels kommer ha gångtider på 50% och mindre. Endast ca 30 dagar per år kommer den gå mer än 50%. Det jag syftar till är att kb-in inte börjar sjunka förrän kb snurrat ett varv i slangen, i mitt fall nu med bara borrhålet. ca 15 minuter med pumpen på steg 2. Med 400 extra meter blir det hela 38 minuter. Möjligt att det inte riktigt blir samma förhållande med slinkyslangen då omgivande mark borde återhämta sig sämre.Vad tror ni?
allt du nånsin vill veta om slinkysystem och lite till : https://pure.ltu.se/portal/files/2367865/SGI-V516.pdfska du lägga två parallella slingor ?
Varför köra via växlare