Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Välja värmepump?  (läst 4077 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Uffe.hag

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Välja värmepump?
« skrivet: 24 november 2015, 14:55:31 »
Hej,
Jag planerar att skaffa en luft-luft värmepump till en sommarstuga på ca 80kvm inom Storstockholm. Men utbudet är ju enormt och olika företag föreslår ju naturligtvis olika pumpar så valet är inte helt enkelt.
-Mitsubishi föreslås med argumentet att det är den enda pumpen det företaget jobbar med eftersom de är beprövade och problemfria.
-Panasonic HZ pga den mest moderna pumpen med R32 och bästa värden (vilket jag inte lyckas bekräfta via databladen). "Blue fin" beläggningen låter intressant IOM att maskinen kommer att sitta nära havet, men ett annat företag menar att det inte gör någon skillnad, det är i princip inga rost/oxidationsproblem på dagens maskiner oavsett märke.
-Daikin Nano pga kompressorns förmåga att gå på låga varv och att den släpper kondensvattnet rätt ner, därmed ingen värmekabel i utomhusdelen som kan gå sönder. Daikins inomhusdel verkar dock väsnas lite mer än de andra.

Vad väljer man?
Installationsplatsen verkar rätt så given, två installatörer har varit på plats och båda har gett samma två alternativa platser.
Förutom effekt och verkningsgrad så prioriterar jag låg ljudnivå, inne och ute, hållbarhet, möjlighet att leda bort kondensvattnet från huset, smidig fjärrstyrning, gärna att kunna välja vilken låg temp man vill ha när man inte är i stugan (tror att Panasonic bara erbjuder 8-10 grader Ellen över 16 grader). Och så självklart lång och problemfri livstid på maskinen.
Har ni några tips om vad man ska välja och i så fall varför?
Mvh,
Uffe

Utloggad mikael_norberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja värmepump?
« Svar #1 skrivet: 24 november 2015, 15:35:52 »
Kan bara hålla med. Sitter själv i samma situation och måste välja en LLVP till fritidshuset i Jämtland. Jag har studerat alla trådar om LLVP på detta forum ett antal gånger. Kollat och jämfört data på pumpar från Daikin, Fujitsu, Mitsubishi och Panasonic. Det enda jag kommit fram till hittills och värderat är COP, effekt vid kyla, ljudnivå på innerdelen och garantier. Och jag har inte kommit fram till ett beslut i alla fall :(

Detta är mina högst personliga reflektioner hittills på de pumpar som är med på ej prioriterad short list och är inte nödvändigtvis helt överensstämmande med verkligheten. Korrekt information och personliga åsikter som rättar till mina reflektioner mottages tacksamt :)

Panasonic HZ9RKE/HZ12RKE - Tyst innerdel. Bra max COP men tappar i effekt vid kyla jmf med övriga trots fördelarna med R32. Klarar drift till -35. Bra integration med Verisure. Ny & dyr.
Daikin Siesta N25/N35 - Garantier 5 år total + 8år kompressor. Ganska bra vid låga temperaturer.
Fujitsu 12LTCN - Bra effekt vid låga temperaturer. Garantier 5 år total.
Mitsubishi FH25/FH35 - Billigast pris - Garantier 5 år. Ganska bra vid låga temperaturer.

Just nu ser det ut som att effekt vid låga temperaturer och garantierna får fälla avgörandet.
IVT C5 1999. 97m aktivt borrhål.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja värmepump?
« Svar #2 skrivet: 24 november 2015, 15:57:15 »
FH35 är svårslagen när det gäller pris/prestanda/kvalite. Men är det bra värme vid kallt som efterfrågas är kanske Fujitsu 12ltcn strået vassare, kostar dock 2 tusen mer....i sthlm hade jag valt fh25 el 35, i norra norrland kanske fujitsun!
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad mikael_norberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja värmepump?
« Svar #3 skrivet: 24 november 2015, 20:50:52 »
Ja LTCN är väl den som mentalt legat i topp hos mig pga. prestandan vid kyla. I övrigt är det svårt att argumentera emot pris/prestanda på FH35:an. Har i vart fall nu beställt en Fujitsu 12LTCN tummenupp 1700 i merkostnad jmf med FH35 för mig.
IVT C5 1999. 97m aktivt borrhål.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja värmepump?
« Svar #4 skrivet: 24 november 2015, 21:16:03 »
Av ren nyfikenhet undrar jag vart ni hittar uppgifter som visar att 12LTCN ger mer än 4,3kW vid -15 som FH35VEHZ har som maxeffekt ?

Nu skiljer det inte mycket i besparing på likvärdiga modeller med samma effekt när det är kallt ute så den modellen som visar sig vara mest problemfri under sin livstid är egentligen det bästa valet, men vilken det är går tyvär inte att säga.

Ljudkaraktär är en viktig detalj beroende på placering.
Räknar man med bättre/snabbare support/hjälp av en lokal återförsäljare så kan det löna sig i längden med en något dyrare modell.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja värmepump?
« Svar #5 skrivet: 24 november 2015, 23:43:36 »
« Senast ändrad: 24 november 2015, 23:52:55 av M3smeden »
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja värmepump?
« Svar #6 skrivet: 25 november 2015, 07:40:51 »
Tittar du på FG Nordics kurva så ser den snarare ut att ligga på samma som FH35.
Framgår dock inte om dessa effekter är inkl avfrostningar som dom är på testerna hos SP.
Bäst för alla vore om samtliga modeller framöver testades hos tex SP och deras nya test som man får hoppas är tydligt och ger bra info.

Tabellen du länkar till är lite missvisande tycker jag då dom jämför fh25, He9 och ras 25 som är lite klenare modeller och bör då jämföras med 09LTCN om man vill vara seriös och visa på snarlika modeller.
Går nästan alltid och få bäst resultat beroende på vad man jämför med ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad mikael_norberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja värmepump?
« Svar #7 skrivet: 25 november 2015, 10:21:36 »
Ja inte är det lätt att jämföra siffrorna när man får plocka lite här och där och försöka interpolera fram saknade värden. Objektiva tester av alla maskiner skulle göra det enklare för kunderna att välja. Antagligen är Daikin, Fujitsu och Mitsubishi relativt lika i prestanda med + för Mitsubishis låga pris och lite bättre COP vid varma temperaturer. Själv så fick min subjektiva tro på några fler watt vid -15 till -30 fälla avgörandet. Antagligen hade Mitsubishis FH35 varit ett minst lika bra val för mig. Den stora besvikelsen var att Panasonics nya HZ-RKE presterade så pass lite vid kalla temperaturer, dock med riktigt bra COP vid varma temperaturer. Ljudjämförelsen gav jag upp. Gick inte att få fram vettiga siffror med maskinernas luftflöde vid respektive fläktinställning så att då jämföra dB känns bara som bortkastad tid. Sen så har jag ingen praktisk erfarenhet av LLVP och vet därför inte om det i praktiken går att använda lägsta fläkthastigheten. Beror antagligen på planlösningen i fastigheten vilken fläkthastighet som går att använda. Här kan väl ni som har LLVP fylla på med riktiga driftserfarenheter över vilka fläkthastigheter ni använder.
IVT C5 1999. 97m aktivt borrhål.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Välja värmepump?
« Svar #8 skrivet: 25 november 2015, 17:40:44 »
Min FH35, har inte gått en enda minut under maxfläkt sen den installerades för 3 år sedan.
Nu har den gått ca 21000 timmar, med högt inställd temperatur.

Det undrar jag om någon av dom andra maskinerna klarar av dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja värmepump?
« Svar #9 skrivet: 25 november 2015, 17:45:41 »
Ja visst är tabellen lite missvisande, men faktum kvarstår att fuji ltcn12 är grym vid kall väderlek!

Lägsta läget på fläkten fungerar bara på sommaren för att bibehålla en temperatur, och endast i rummet pumpen sitter i, annars ger den ej mycket....näst högsta fläkt läget så fungerar det att vara i samma rum, se film osv. Högsta fläktläget är störande om man befinner sig i samma rum....men ibland nödvändigt för att sprida värmen längst bort, jag måste använda det när det blir riktigt kallt, annars får jag 19 grader i ett rum längst bort.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja värmepump?
« Svar #10 skrivet: 25 november 2015, 18:43:09 »
Ja den är lika "grym" som motsvarande modeller från andra stora kända märken ;)

Vilken av alla olika modeller man upplever har behagligast karaktär på ljudet vid samma luftflöde är svårare att svara på då man upplever ljud olika.

Behagligast ljud har oftast golvmodeller,  Ã¥tminstÃ¥nde vad jag upplever det som.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja värmepump?
« Svar #11 skrivet: 25 november 2015, 20:09:19 »
ja, 150 watt mer vid -15 är nog inget man märker....men 4kw och 3.5kw vid -25 och -20 är imponerande, undrar vad FH35 har....
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja värmepump?
« Svar #12 skrivet: 25 november 2015, 20:50:47 »
Har inga exakta uppgifter vad FH35 kan ge som max vid -20 och -25 inkl avfrostningar.
Kan kolla med Mitsubishi om dom har max effekter,  om jag minns rätt sÃ¥ har Mitsubishi bara tabeller pÃ¥ vad dom ger med en specifik inmatade effekt till kompressorn.

Men som jag skrev så ligger dom väldigt lika med övriga märkens modeller i samma effektklass.

Man kan inte trolla fram högre effekt med nästan samma förutsättningar med tanke på köldmedia/kondensor/förångare.
Även Daikin redovisar effektuppgifter på caldo X35 vid -20 och -25 som är i den effektklassen och dom är ganska lika dom som Fujitsu uppger och som man kan räkna med vid dom temperaturerna.
Om det är genomsnittliga effektuppgifter på max inkl avfrostningar som redovisas i testet av SP vid -15 vet jag inte, det får du nog fråga Daikin och Fg Nordic om som har tillhandahållit uppgifterna.
Vilken av alla som är effektivast Framgår inte men borde inte vara så stor skillnad, såvida inte något märke har väldigt mycket högre inmatad effekt på kompressorn för att uppnå hög effekt som kompensation för mindre förångare/kompressor.

Finns säkert någon som kan uttrycka sig bättre än vad jag gör i text och därmed mer lättförståeligt :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Välja värmepump?
« Svar #13 skrivet: 26 november 2015, 19:55:21 »
Polarpumpen är ju en försäljare, de vill sälja det som de tjänar bäst på..
Pratar man med dem så rekomenderar de Fujitsu eller något annat fabrikat som vid en snabb koll råkar vara det de har mest av i lager.
Inget ont om dem, de är bra att ha att göra med. Men man ska nog passa sig för att lita alltför hårt på försäljningssiffror där man väljer jämförelseobjekt utifrån att bevisa att den man vill sälja är bäst.

Såvida man inte har någon annan teknologi så kommer ju pumpar med motsvarande kompressoreffekt och samma köldmedie att prestera relativt likvärdigt.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!