Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Underhållsladdare till bilen?  (läst 19982 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #45 skrivet: 30 december 2015, 23:56:55 »
Jag hade en sån på min föra bil. 1200 watt med cirkpump.  Den var riktigt bra. Men inte 15 minuter. När det var ca 5 plusgrader tog det ca 40 minuter innan den slog ifrån på termostaten som var på 40 grader. Beror ju givetvis på hur stor motor man har som kyler av också. Men helt klart var den mycket vettigare än en doppvärmare som ibland bara värmer halva motorn.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #46 skrivet: 31 december 2015, 09:47:49 »
Om man t ex är ute och handlar på ett köpcentrum så står man ju aldrig så länge att motorn hinner bli nämnvärt utkyld.

Jag gjorde ett avsvalningsprov på en bil - varmkörde först och loggade sedan motortemperaturen under avsvalningen, då utetemperaturen var ca -20 °C och någotsånär stabil.  Efter 5 timmar hade motortemperaturen sjunkit till +10 °C, och längre än så står man knappast på ett köpcentrum.

Jag provade också uppvärmning med motorvärmare. Den där motorn var maximalt olämpligt gjord på den punkten - motorvärmaren (600 W) satt i ena kortänden av toppen, ganska högt upp i kylmanteln, så värmen fördelades inte särskilt jämnt i motorn.  När värmningen började låg motortemperaturen på -18  °C. Efter en timmes värmning låg den på 35 °C i en mätpunkt nära motorvärmaren och 15 °C i andra änden av toppen. Efter två timmar 45 resp 28 °C och efter fem timmar då jag slutade värma ca 57 resp 40 °C.

1-2 minuter efter start sjönk temperaturen till ca 35 °C, troligen för att skiktningen upphörde och kallvatten från värmepaketet och undre delen av motorns kylmantel blandades in.
Termostaten öppnade första gången efter 12 minuters tomgångskörning, och efter 20 minuter började den reglera och motortemperaturen stabiliserade sig.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #47 skrivet: 31 december 2015, 13:46:24 »
Om man t ex är ute och handlar på ett köpcentrum så står man ju aldrig så länge att motorn hinner bli nämnvärt utkyld.

Jag gjorde ett avsvalningsprov på en bil - varmkörde först och loggade sedan motortemperaturen under avsvalningen, då utetemperaturen var ca -20 °C och någotsånär stabil.  Efter 5 timmar hade motortemperaturen sjunkit till +10 °C, och längre än så står man knappast på ett köpcentrum.


Var det en bensinmotor?

Min Volvo diesel blir fanimej snorkall på en halvtimmes parkering under -10 ute.  Behöver ofta tillsatsvärmare under färd under -10 för att hålla motortempen , som ofta sjunker när man t.ex. motorbromsar utför en längre backe, står vid trafikljus, långsam stadstrafik (givetvis krävs även värmaren vid/innan uppstart tills motorn är varm). Moderna dieslar förbränner ju så lite bränsle och effektivt att avgastemperaturen blir så pass låg att den inte värmer motorblocket lika mycket som bensinare.  Skiljer flera hundra grader i avgas temp, men man tycker ju att blocken borde vara lika varma när arbetstemp nåtts, men dieseln svalnar mycket snabbare Sc:,h Kan det bero på lättmetall i godset?   
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters volymtank nov 2009.

VP 15 år 13/11 2024: 26688 kompressortimmar  (Snitt 1780 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 61080 = snitt c 4072 starter/år.

VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

Inga problem under dessa 15 år förutom rensat flexslangar en gång.

Byte till ny slang VB pump- vvx dec 2024 pga stigande vb delta. Efter byte 6,5 grader delta

Total årsförbr 2024=11495 kWh, uppv inkl hh el. +21 grader.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #48 skrivet: 31 december 2015, 14:06:23 »
Skulle vilja säga att den värme moderna dieselar producerar är just till avgaserna och inte till kylvätskan. Det är det som är problemet i kombination med maximalt flöde  (inget spjäll ) igenom motorn  .
De behöver egentligen en värmeväxlare på avgassidan, sådana lösningar börjar komma.
Eller så överger vi diesel till förmån för Otto, och magerkör dem istället.
Då räcker värmen i kylvätskan till .
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19404
  • Karma +15/-15
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #49 skrivet: 31 december 2015, 17:59:59 »
Det är ganska dålig värme i snåla bensinare också. Tar lång tid att få värme i vår Octavia de äldre med törstigare motor är snabbare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #50 skrivet: 31 december 2015, 21:26:39 »
Var det en bensinmotor?

Ja. Citroën CX GTI '88. Stötstångsmotor på 2,5 l.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #51 skrivet: 31 december 2015, 21:30:29 »
Det är ganska dålig värme i snåla bensinare också. Tar lång tid att få värme i vår Octavia de äldre med törstigare motor är snabbare.

I släkten finns en Audi A3 1,6 '03 , snabbaste sättet att få upp värmen i den är att stänga av klimatanläggningen helt och hållet vid kallstart och inte slå på den alls förrän motorn har kommit upp i full temperatur och hållit den några minuter. Kör man kupévärme för fullt redan innan motorn har blivit varm så blir den aldrig varm om utetemperaturen är lägre än ca -5 °C
Det är märkligt att en Ford Focus av samma generation med ungefär samma motorstorlek, prestanda och bränsleförbrukning, både värmer upp motorn mycket snabbare och har bättre kupévärme än Audin.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #52 skrivet: 31 december 2015, 22:39:45 »
Dålig värme i VAG-bilar har mer med konstruktionen på själva värmesystemet än med motorns värmeavgivning att göra.
De är ju ökända för usel värme.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19404
  • Karma +15/-15
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #53 skrivet: 31 december 2015, 23:35:15 »
Stämmer inte på äldre Skoda fabia samt de äldre Octaviorna är det inget fel på värmen.  Jag har heller inte hört nån med äldre golfar klaga på dålig värme så det är nog enstaka modeller i så fall och knappast nån med basic motor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4461
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #54 skrivet: 01 januari 2016, 01:53:53 »
Vår golf 7 med bensinvärmare kör den en stund vid i stort sett varje kallstart, även efter att ha stått i garaget med 15°. Den får upp tempen mycket snabbare än vår golf 6:a utan värmare. När den är uppe i temp saknas det inte värme i kupén.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #55 skrivet: 01 januari 2016, 13:22:29 »
Många vw tillåter diesel värmaren att gå in när det är kallare än 7 plusgrader på utegivaren. Som min touareg diesel tar ganska lång tid på sig att bli varm när det är 8-9 grader ute. Men om det är kallare än så gå det ruskigt fort. Diesel värmaren jobbar enbart mot kupe elementet och inte mot motorn. Så man värmer kupen med 5 kW efter 1 minut när värmaren startat. Då blir motorn också varm fortare pga värmen i kupen suger inte någon energi till det.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #56 skrivet: 01 januari 2016, 17:23:14 »
Returen från kupé elementet går väl tillbaks till motorblocket?
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #57 skrivet: 01 januari 2016, 21:11:05 »
Nej och ja. På tex Audi vw och BMW använder man en elektrisk trevägsventil. Så när man startar värmaren tex med fjärrkontroll, timer eller om den startar automatiskt så är kupe elementet och värmaren ett ensamt kretslopp förutom 10 procent av flödet i trevägsventilen som går till motorn. Dom har gjort så dom senare 5-8 åren. Det heter ju parkeringsvärmare. Och eftersom inte motorn värms alls så går det ganska fort att värma upp kupen. Allt för att spara strömmen i batteriet. Jag själv gillar det inte riktigt då inte motorn blir varm. Tror det bara är Volvo som värmer motorn också fortfarande.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #58 skrivet: 01 januari 2016, 21:47:54 »
Vår golf 7 med bensinvärmare kör den en stund vid i stort sett varje kallstart, även efter att ha stått i garaget med 15°. Den får upp tempen mycket snabbare än vår golf 6:a utan värmare. När den är uppe i temp saknas det inte värme i kupén.

De hade kanske problem med att klara avgaskraven vid kallstart...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19404
  • Karma +15/-15
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #59 skrivet: 02 januari 2016, 18:38:03 »
kollas det  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!