0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Men du , En vanlig cirkpump är inte gjord för den applikationen Är du röris vet du det ! Förtrycket på sugstudsen i pumpens snäcka , Jag tror du är en styrkille ? Rätta mig om jag har fel Med vänlig hälsning, Cc
Nu får du gärna förklara lite bättre cocacola, exakt vad är skillnaden på en cirkpump som tar vatten från en sjö, pumpar det i en sluten krets, som sedan mynnar ut i sjön.Som jag ser det är det ingen skillnad alls mot en installation i en sluten köldbärar eller radiatorkrets.Blir ju ungefär samma sak som i en ej trycksatt köldbärarkrets.Om detta inte stämmer får du gärna informera lite mer om förtrycket i sugstudsen.Om det finns ett sånt "problem" så borde det ju vara väldigt viktigt att trycksätta köldbärarkretsarna rent generellt, och nåt sånt skrivs det väldigt sällan om.
Varför inte köra via en värmeväxlare istället?Då behövs bara två korta slangar ner till sjön. Dvs litet tryckmotstånd.Fördelen blir ju alltid konstant hög kb-in oavsett värmeuttag.Risken för smuts löser man med filter och automatisk backspolning.Visst en värmeväxlare kan ju kosta en del men det blir ju lägre pumpförbrukning och bättre cop. Och så kan du sälja slangen..Bara en ide.