Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe F750 - Dessa ständiga avfrostningar
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
5
[
6
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe F750 - Dessa ständiga avfrostningar (läst 23829 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jannebozz
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 131
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
jannebozz
SV: Nibe F750 - Dessa ständiga avfrostningar
«
Svar #75 skrivet:
20 januari 2016, 21:17:29 »
Citera
Tuggar på rätt bra fortfarande. Upptiden på kompressorn är ju betydligt bättre sista dygnet (~85% om jag inte räknar helt fel).
Stort tack för alla värdefulla kommentarer!
Loggat
krambriw
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm/Sverige
Antal inlägg: 2029
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #76 skrivet:
20 januari 2016, 21:35:22 »
Citera
Vad var det för något du ändrade? Var det bara att du drog ut en temperatur sensor en bit?
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
jannebozz
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
jannebozz
«
Svar #77 skrivet:
20 januari 2016, 21:48:54 »
Citera
Jag justerade positionen på avluftsgivaren (sköt den lite längre in)
Troligtvis har den varit nerisad och bidragit till långa avfrostningar.
Loggat
krambriw
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #78 skrivet:
21 januari 2016, 07:33:28 »
Citera
OK, men det betyder att den satt fel från fabrik eller?
I så fall kanske Nibe skulle se över kvalitetskontrollen om detta har sådan avgörande betydelse för pumpens funktion?
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
jannebozz
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
jannebozz
«
Svar #79 skrivet:
21 januari 2016, 09:36:31 »
Citera
Ja det antar ja.
Men efter lite fundering så är jag osäker på vad som gjort skillnaden.
Jag gjorde ju en ordentlig avfrostning (vi kan kalla den manuella med hårfön). Det kan ju kanske vara så att pumpen under hösten (den betedde sig exakt likadant förra hösten/vintern) isat igen då det är mycket fuktigare ute då och att den aldrig riktigt lyckats frosta av sig själv ordentligt.
De 2 stora skillnaderna jag ser:
1. Avluften följer förångaretempen mycket bättre,
2. Luftflödet är mycket stabilare, dvs "hoppen" när kompressorn startar verkar ha minskat, vilket gör att referensvärden blir bättre och därmed körningarna längre.
Jag övervakar avluft/förångare och luftflöde för att säkerställa att inte givarn hamnat fel vilket I så fal borde göra att skiten isar igen...
Loggat
karlmb
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hindås
Antal inlägg: 3361
Karma +0/-0
Kön:
Riktiga motorer är multiplar av 3
karlmb
«
Svar #80 skrivet:
22 januari 2016, 22:48:33 »
Citera
Om man kan sätta givaren rätt olika långt in så är det troligt att det påverkar beteendet, dvs det verkar som en svaghet i konstruktionen att givaren kan hamna i fel position utan någon större "feedback" till montören.
Har sett här i forumet att just detta är känsligt för alla llvp, så då borde det gälla även flvp.
Undrar hur många F750-ägare som är ovetande om detta...?
Loggat
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
jannebozz
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
jannebozz
«
Svar #81 skrivet:
22 januari 2016, 23:43:50 »
Citera
Jag vet inte riktigt hur det ser ut från fabrik och vad dom visuellt kan se man man tycker ju att dom borde kunna se att givaren är på rätt ställe.
Intressant att llvp verkar känsliga för detta, det har jag helt missat.
Jag börjar (har en teori iaf) förstå vad som händer (kanske uppenbart för er andra)
Om den nu inte var ändå inne och då borde den varit inne i nått rör (om jag förstått det hela rätt) så borde det ju ge lite felaktiga värden (lite släpande) antar jag. Det skulle ju kunna ge upphov till längre avfrostningar.
Efter lite analys av luftflödet ser man ett rätt tydligt mönster att efter varje lång avfrostning så blir det i princip alltid en kort körning. Detta pga att luftflödet tar ett rejält skutt upp när kompressorn startar (inte en aning varför). Referensvärdet blir då felaktigt (för högt) och minskningen på 10% nås snabbt. Efter en kort avfrostning hoppar inte flödet alls lika mycket och det blir ett bra referensvärde och en lång körning. Och då givarn numera sitter bättre och följer förångaren så blir det korta avfrostningar.
Jag har senaste 3 dygnen haft 7 långa avfrostningar, innan hade jag 8-10 per dygn!
Min pump går som på steroider jämfört med innan
Loggat
putte82
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Åre
Antal inlägg: 809
Karma +0/-0
putte82
«
Svar #82 skrivet:
23 januari 2016, 00:10:23 »
Citera
Har bara skummat igenom tråden. Har ingen erfarenhet av flvp men borde man inte kunna avfrosta med vatten? En magnetventil som öppnar och låter vattnet rinna över förångaren och leds sedan till avloppet. Antingen kallvattnet om man vill göra det utan att slösa energi. Eller med varmvattnet om man vill att det skall gå fortare. Jag brukar tina is ute ibland med kallvatten och det är förvånansvärt effektivt. Helt gratis för mig dessutom. Detta skulle ju även kunna användas på llvp. Blir dock en hel del extra is under utedelen
Loggat
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.
Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.
ontop
Expert på värmepump
Antal inlägg: 236
Karma +0/-0
ontop
«
Svar #83 skrivet:
23 januari 2016, 14:34:19 »
Citera
Tanken har slagit mig också, funderade först på att sätta in vattenspolning under förångaren men insåg att där är -15 under körning. Att låta vattnet rinna genom förångaren skulle nog kunna fungera, om man kan säkerställa att det inte kommer i kontakt med elektroniken (detta område i pumpen är inte våtutrymme).
Loggat
krambriw
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #84 skrivet:
23 januari 2016, 15:45:11 »
Citera
Iden är inte tokig så tack vare ditt uppslag
slog det mig att man också skulle kunna utnyttja att värmen varmvattentanken förmodligen skulle kunna nyttjas: anta en liten värmeväxlare/spiralrör som ligger i toppen av tanken med två röranslutningar och sedan en liten fläkt som driver luft genom spiralen, luften värms upp och leds in för att påskynda avfrostningen. Det borde inte hinna kyla ner tanken så mycket om man tar luft från frånluften som redan håller runt 20-22 grader
Läge för patent?
Loggat
putte82
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Åre
Antal inlägg: 809
Karma +0/-0
putte82
«
Svar #85 skrivet:
25 januari 2016, 11:38:36 »
Citera
Man borde även kunna utveckla en förångare där isen kan knackas/skrapas/skakas bort kontinuerligt under drift och då få 100% gångtid. Likt automatisk sotningsystem på biobränslesystem.
Eller varför inte ha två förångare sida vid sida som växelkörs. Då blir det automatisk avfrostning av den som inte körs.
Allt går det gäller bara hitta ett tillräckligt ekonomiskt lösning. Tyvärr är nog inte kunderna tillräckligt insatta för att sådana lösningar får kosta några extra kronor. De flesta tittar nog på märkesspecificerade effekten och priset. Om ett märke med samma spec i verkligheten ger tex 30% mer effekt då den aldrig behöver avfrosta men kostar tusen kronor mer så tror jag tyvärr det är få som köper det. Detta måste annonseras väl för att gå fram till kunden.
Loggat
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.
Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.
karlmb
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hindås
Antal inlägg: 3361
Karma +0/-0
Kön:
Riktiga motorer är multiplar av 3
karlmb
«
Svar #86 skrivet:
25 januari 2016, 21:08:57 »
Citera
Självavfrostande frysar har ju iofs slått igenom tungt numera..
Loggat
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
5
[
6
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe F750 - Dessa ständiga avfrostningar
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 652
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info