0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kan inte se att en tank skulle göra någon skillnad eftersom du verkar ha perfekt balans mellan producerad och avgiven energi, du har alltså samma deltaT över värmepumpen som över ditt värmeavgivande system och då skulle arbetstanken göra väldigt liten skillnad.
Gällande min parentes om grundisolering så kanske den var långsökt men meningen var att visa på att allt i ett hus inte kan vara optimalt eftersom normen ständigt förändras och det kan vara svårt att följa "best practice" av olika anledningar. Tycker det är tråkigt att det brusas upp så, åsikten är fri i detta land och även om vassa rörkrökare har rätt så kan de aldrig tvinga in nån i fållan åsiktsmässigt för då blir det ju Nordkorea av det.Btw Tommy har du två eller enrörssystem?/C
Som jag drar mig till minnes så kallade du mig dryg sur som ättika mm mm men det gör inte mig något. Men om man säger att du verkar lite trög eftersom du inte förstår solklara saker...ja då blir du ledsen Såklart kan du köra på utan tank om ditt system verkar fungera. Men att som Rikard felaktigt hävdar...att tankar 30lax och fördyrar driften...hur skall man låta det få framstå som en sanning ?Du får tro vad vill såklart...men det är roligt att du drar upp Nordkorea. Jag har känt exakt samma sak som du innan du började husera här och banne mig om inte det är lite sådana vindar som fortfarande blåser på forumet.
Börjar bli trött på att målas ut som dum av Oraklet faktiskt som ju lovade att signa ut,,,?? I vart fall kan han ju spamma i nån annans tråd än min.Svart eller vitt hela tiden. Låt oss säga att Rickard monterar en anläggning utan som funkar ok, dvs inga märkbara fenomen men CC hade ändå velat se en tank eftersom det enligt läran är precis på gränsen. (OBS OBS: rent hypotetiskt i vissa ORAKELs trångsynta värld)Eftermontera tank säger CC! Aldrig säger Rickard! CC kan ju tycka vad han vill om Rickards oförmåga att förstå och se fakta men tvinga han går inte utan att ta till Nordkoreansk taktik. Exemplet är lagt där jag anser vara gråskala och CC som motpart är bara ett exempel. Jag har ingen tank och har inte haft ett stopp i min pump sedan uppstart 2014-03-21, värmer 296M2 med runt 6000kWh inkl VV vilket gör att jag anser mig inte behöva kunna hitta flödets "sweet spot" i en random vp-anläggning. (rent kunskapsmässigt kring tryck, naturlagar mm)Jag ser helt enkelt inte problemet och skulle jag förlänga pumpens liv med en tankinstallation så är det nog snarare till nackdel än fördel./C
Är du missnöjd med din vp eftersom det är en nackdel om du skulle förlänga livet på den ?
Froskog !Uppfattar du allt jag skrivit på det sätt Du framställer der?
Jag trodde att jag citerade Rikards inlägg. Måste blivit något fel där då, för han skrev klart och tydligt till Tommy att hans maskin hade perfekt balans. Jag svarade då att detta var fel. Och det min vän är inte något påhitt. Det är fakta.