0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Man kan köra fast cp hastighet som tidigare om man vill.
Vad skriver du egentligen?Om börvärder är 40 g när det va shuntat . Varför i hel ska jag Behöva flytta tempen till 46då ? Se skillnaden på flöden nu Tanken har sitt radatorkrrtsen sin Naturlagarna berättar vilket flöde det ska vara i rad kretsen Och vilket det ska vara i ladd kretsen Återigen visar du felaktiga antaganden Och framhäver mig felaktigt Hittar du 2000 inlägg där jag skriver Tank är lösningen på alla problem?
Hade väl tänk skita i att lägga mer energi på det här forumet. Men eftersom du Rickard menar att det är en relevant metod med att inreglera radiatorerna med 6grader´s Dt. Så vill jag göra ytterligare ett inlägg.Enligt din radiatorberäkning har du en energitäckning (vid 55/45/20)som mest på 88 w/kvm. som lägst 44 w/m. Det innebär att din radiator i sovrummet har dubbelt så stor Nominell effekt, än den är i hallen. Resten ligger däremellan. Medel var väl 62 w/kvm tror jag. Eftersom du väljer att reglera in alla med dt6 så kommer värmeavgivningen vara dubbelt så stor på den radiator som är för stor i förhållande till behovet, än den som ligger någorlunda rätt. Nämligen den i hallen. Men eftersom du är en wattjägare så sänker du kurvan till dess att du får ett i ditt tycke acceptabelt klimat i huset. Vad som då sker är att den i hallen (väljer att ta den som ref eftersom den är ytterligheten) kommer att avge för lite effekt i förhållande till transmissionsförlusten i det berörda utrymmet. Värme och kyla vill ju som bekant utjämna varandra, vilket gör att vi får en "Robin Hood" effekt. I vår bransch menar man att värmen skall levereras där den skall vara för att få ett bra klimat i vistelsezonen. Därför menar jag, att det är en förutsättning att radiatorerna är dimensionerade med lika förutsättningar, för att kunna inregleras med tempdiff. Därför anser jag inte att en "DT över radiator injustering" är en adekvat metod.Dessutom tror jag inte på att deltat följer 6 grader genom hela reglerkurvan.Du inreglerar med DT6 vid DUT. I ditt fall 43/37 enligt vad du tidigare sagt. Då har du en skillnad på 20grader mellan radiatoryta och rumstemperatur. Nu vet jag inte vilken kurva och vilken förskjutning du har. Men det skulle förvåna mig om du har mer än 30-35 vid +5. Vi säger som exempel 32. -6. blir en medeltemp på 28. Blir en skillnad på 8 mellan rad och rum. Mao har verkningsgraden minskat med mer än hälften. Känns som nått inte stämmer. Efter vad jag kan se på bilden, så finns det gott om plats att montera in en mätbar ventil. Ta bort din differanstrycksmätning och kulventilen så går det lätt att få in en ventil. Då slipper du spekulera eller "tro" vilka flöden du "föväntas" ha. Mät så du vet. Slut på onödiga och hypotetiska diskussioner. Får se om jag kollar in igen eller inte. Känns inte lika givande längre.
Till cocacola.Jag har inget att be om ursäkt för.Du framställer det som om jag inte skulle tycka att arbetstank är bra, vilket är fel, jag har upprepade gånger skrivit att en arbetstank gör de allra flesta anläggningarna bättre, däremot vidhåller jag att det i vissa fall är osäkert om det är ekonomiskt lönsamt, det är den enda skillnaden, och det innebär INTE att jag påstår att du eller någon annan är okunniga.
Jag kommer inte att gå igenom tusentals av dina inlägg för att bevisa min tes, skulle jag ha fel och du bara rekommenderar tank i 50% av fallen så ber jag om ursäkt
Pudel, pudel, pudel....Vad ska jag säga, mer än jag har räknat fel på tryckfallen i Rickards rörsystem.Jag har läst av med en decimal fel i tryckfallsberäkningen.Korrekta värden ärKondensor, 3,4 kPa @ 648 l/hRör cu 22 fram till första delning , 3 kPa @ 648 l/h (har räknat med 4,7 m rör, 10 böjar, 2 ventiler och 1 filter.)Radiatorsystem 15 kPa @ 811 l/hDet ger en naturligtvis en helt annan systemkurva!Enligt mina nya beräkningar så ska Rickards flöde teoretiskt vara:ca 850 l/h vid hastighet II (0,24 l/s)ca 1050 l/h vid hastighet III (0,29 l/s)dT borde då bli P/(cP*q) = 7,5/(4,2*0,29) = 6,1 °C med cp hast. III.Bättre sent än aldrig, hälsar/ErikB