0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
tillverkaren rekommenderade 10 grader.
På min värmepump rekommenderas 0.18 l/sDet ger 7.5 kW vid 10 graders deltaT.Jag anser alltså att Nibe rekommenderar 10 graders deltaT.Har inte specialgranskat andra tillverkares rekommendationer så jag kan uttala mig om dessa.Jag misstänker att det har att göra med att EN-testerna görs med 10 graders deltaT, och inte primärt för att ett högt deltaT ger en högre systemverkningsgrad.IVT verkar ha 7 grader på sin HE7, 0.23 l/s = 6.7 kW vid DT7Thermia mittemellan, 0.2 l/s på sin 8 kW värmepump, ger ca 9 graders deltaT.
eget önskat delta och ligger på 7 grader
Det här är en 6 kW som går mot 150 m² utan tank. Varför fick du idén att koppla en 1500 liters tank till din värmepump? Du borde ju ha gångtider och temperaturer liknande på loggbilden.
Meny 5.1.14 finns förval för golvvärme eller rad eller blandat tror jag och sen kan man ställa in eget önskat delta vid dut.
Hej,Jag har "fiskat lite tidigare i andra trådar", undrar om man får ställa några allmänna frågor här om ditt exempel utan tank?-pumpen verkar gå ca 40% vid ute temp -2C, detta ger väl en ganska hög effekttäckning?-returen verkar vara lågt ställd mellan kanske 23-26C, en låg kurva och ett väldigt bra hus eller?-vad är liksom vattenvolymen här, vad är normalt bra enligt din åsikt och varför så bra här?-även om man håller sig precis över eller under börvärdet, så överproducerar man ju ändå, är din rek en cykel runt 3 tim?-Kbin verkar starta på 7C och ner till kanske 2C. Putte82? och jag tycket inte att det skall sjunka så mycket, jag sänkte min hysteres till 5C igen, just nu 44min gång ger 4,4 till 3,3C, bifogar min hemma gjorda kurva, vad är din åsikt här?-läste någonstans (Cola?) att hetgasen kanske skulle vara +25-30C, här verkar den vara 35C, är det någon orsak till detta (hänger upp mej på min dT10C som jag vill sänka)-sist då denna tråds minfält . Om jag hittar en beg tank "new generation med skiktning?" och försöker "Smurf" koppla returen någonstans på mitten, kostar mej några få tusen, är detta rek eller skall jag bara höja hysteresen?Kan ju säkert vara så att mina frågor kan vara irrelevanta eller så, jobbar ju inte med sånt här men gillar din tankegång att förlänga vp livslängd, så därför överväger jag efter att ev sätta dit en beg. tank av ngt slag. Vilken tanktyp har jag frågat om innan men tyvärr aldrig fått ngt svar av ngn...)Med Vänlig hälsning
Ja ja...det har jag sett. Antog att det var nåt som avsåg att även eventuell tillskott skulle ingå i det deltat.För annars känns det lite mystiskt att DUT ska involveras i deltaT. Jag menar om man ska ha 10° över kondensorn vid DUT då temperaturerna ligger upp mot 55°, vad har man inte då vid +8° då tempen är 32°. Då är deltaT 13° om det är så att den reglerar konstant på den inställda deltaT vid DUT.
Den reglerar åt andra hållet deltat är lägre vid högre ute temp.