0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
De som förlorar på detta är dels de seriösa installatörerna, men även kunden.Vinnaren är den oseriösa installatören.
@Smurfen:Jag har otroligt svårt att se hur temperaturen i botten av tanken kan bli kallare än det vatten som kommer in och går uppåt i tanken då flödet är högre i externa kretsen.Det blir kanske lättare att förstå om vi tänker oss "Nibekopplingen" med värmepumpens retur kopplad via T till radiator-returen, om värmepumpen bara tar ett delflöde så kan det omöjligt bli kallare än radiatorreturen.På marginalen kanske det kan bli någon minut som man får kallare vatten från botten om man kopplar returen till värmepumpen från tankbotten istället, men det är i så fall obetydligt i sammanhanget.Det är ju inte så att 25 grader varm retur skiktar sig i tanken så att det blir 40 grader varmt upptill och 0 grader i botten...Det blir bara så kallt som returtemperaturen från radiatorerna är.Tänker man sig dessutom en kompressorstart där tanken är 35 grader i toppen och 28 grader i botten (samma som returtemperaturen) så kommer kompressorn direkt vid start att leverera ut 38 grader varmt vatten, det innebär att vbf bara stiger med ca 2 grader, så temperaturhöjningen på radiatorreturen kommer att vara väldigt långsam.Värmepumpens retur kan alltså som mest vara 2 grader kallare tack vare tanken, och den vinsten äts upp av att värmepumpen producerar 2 grader varmare vatten än den annars hade gjort (om man istället haft högre flöde genom värmepumpen.)Det är alltså hur man än vänder och vrider på det hela ingen nämnvärd ekonomisk vinst med arbetstank om man bara ser till driftskostnaderna, det är i alla fall inget att bråka om.@Cougar:Kan vi enas om att de flesta installatörer av värmepumpar inte justerar in kurva och parallellförskjutning efter installation?Jag utgår från att vi kan enas om det, även om det kanske inte gäller några av er som befolkar detta forum, det är i vart fall mycket vanligt att värmepumpen lämnas med default inställning efter installation.Sätter man in en värmepump med arbetstank och termostater i drift så kommer man i många fall att ha en kurva som ger 5-15 grader "för högt börvärde".I mitt fall var default kurva 9 och jag har kunnat sänka den till 5, hela 15 graders lägre temp vid -20 grader ute.15 grader lägre börvärde ger ca 45% högre COP.I en anläggning där man kopplar in en värmepump med arbetstank utan att göra en ordentlig injustering av kurvan så kommer värmepumpen att fungera bra, det blir varmt i huset, och termostaterna sköter regeringen av rumstemperaturen, men värmepumpen går med väldigt dålig COP.I mitt fall skulle dessutom kompressorn stoppa på driftpressostaten vid -20 graders utetemperatur och värmepumpen skulle helt gå på elpatron för att ytterligare öka temperaturen vid utetemperatur under -20°C.Detta är ett enkelt exempel, och jag är säker på att det finns anläggningar i drift som fungerar på liknande sätt just för att man inte trimmat in flöden och kurvor på ett adekvat sätt. Det här är dessutom inte ett tyckande, utan fakta.Finns många anläggningar som fungera likadant och som inte har arbetsstank, så jag påstår inte att det är en garanti att det blir bra bara för att man struntar i tanken.Att använda sig av termostater i alla rum är det som innebär största risken för en dåligt fungerande anläggning med låg COP och flöden som varierar som om hela havet stormar.Har man tank och 100% termostater kommer kunden aldrig att märka av några problem utan det kan ta år eller årtionden innan någon upptäcker att kurvan är feljusterad, om det någonsin upptäcks.Utan tank så brukar det sluta med att värmepumpen löser ut på HP-pressostaten, och då är det vanligt att missförhållandena upptäcks. Jag har själv varit på ett antal sådana anläggningar.Hade det suttit en arbetstank där hade missförhållandet aldrig upptäckts utan värmepumpen hade fortsatt gå med för hög kurva och strypande termostater, och inte sällan som ren elpanna vid riktigt låg utetemp.För hög kurva i kombination med strypande termostater ger dessutom lågt flöde i externa kretsen, vilket gör att man får kortslutning i arbetstanken, alltså tankbotten kommer att vara varmare än radiatorreturen, vilket ger ännu sämre COP.Och än en gång, för tusende gången, jag håller med om att en tanklösning rent generellt är bättre förutsatt att både interna och externa flödet justeras in korrekt. Att jag blandade mig in i denna diskussion var för att jag inte anser att Peraks påstående om att injustering med hjälp av deltaT är sämre än med kV-värden, speciellt inte i just detta fall då vi alla vet att trådstartaren har en invertervärmepump som reglerar crikpumpen utifrån deltaT.Trycket i systemet kommer att variera med uteffekten, och jag ansåg och anser fortfarande att det är bättre att vid en specifik uteffekt justera in efter deltaT istället för att eftersträva samma tryckfall (som rekommendationen var) över alla grundflödesventiler då det skulle innebära kortslutning av flöden i vissa radiatorer.Jag återgår gärna till att diskutera just den sakfrågan.
för egen del tycker jag ialla fall att jag redovisar nyanser, både för och nackdelar med arbetstank. Det jag vänder mig mot är att helt okritiskt rekommendera tanklösningar i varje läge. det behövs helt enkelt inte i många fall, men i andra fall är det mer eller mindre nödvändigt.
Jag installerade min vp mot befintliga acktanken för att uppnå få starter. Det verkar dock totalt meningslöst i mitt fall. Innan jag installerade min vp hade jag nästan uteslutet jobbat med större fastighetsvärmepumpsanläggningar där en eller flera pumpar går 24/7. Där jag har aldrig sett någon kb-in högre än +2(förutom en vp som gick mot avloppsvatten i en simhall) Därav tänkte jag inte på att kb i mitt borrhål skulle variera så mycket under en körning.Resultatet av installationen av tanken blev visserligen att jag kunde köra kompressorn 3-4 timmar och sedan låda den stå av i 10 timmar. Men under körningen sjönk kb från 6 till 1. Ett annat resultat blev att framledningen från vp blandas med värmekretsen och framledningen till golvvärmen blir kallare. Dvs en högre framledning krävs från vp för att uppnå samma temperatur till golvvärmen. Jag valde också att flytta returen från golvvärmen till mitten på tanken i tron om att den skulle öka fortare än returen i botten på acktanken. Vilket visade sig fel. Returen från golvvärmen är alltid den kallaste punkten i systemet. Jag kommer koppla ur tanken. Ser ingen vits men den. Jag kommer inte få korta körtider på vp trots att den har 100% effektteckning. En tank mot gjuten golvvärme är nog aldrig ett behov vid vp drift..