Antal personer som röstat: 38
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det beror väl på vad man kallar för sladd?De gånger jag uppsåtligen försökt få sladd har antisladdsystemet gjort det omöjligt att sladda, men visst - kör man 160 km/h och vrider hårt på ratten, så nog misstänker jag att det kan bli en okontrollerbar sladd.En gång har jag fått "en okontrollerbar sladd", oplanerat, i en vanlig trafiksituation där jag överraskades av extrem halka, utan antisladdsystemet hade jag utan tvekan varit i diket, men antisladdsystemet räddade upp situationen så att det inte ens vara nära att bli en olycka av det inträffade, i just det fallet tappade jag greppet på alla fyra hjulen och gled i sidled i kanske några tiondelars sekund innan bilens system räddade situationen på ett förträffligt sätt.Hjärnan var då redan inställd på ett besök i diket.Snacka om att man blev både snopen och imponerad över hur bra det fungerar.Det där stämmer helt enkelt inte, du kan ju prova gå runt på en parkering och kolla hur många rostiga bakre bromsskivor det finns, beviset för att det helt enkelt inte fungerar som du säger i praktiken när bilarna fått några månader eller år på nacken och det börjar kärva i kolvar och ok.Ej fungerande/rostiga bromsskivor bak är nog en av de allra vanligaste anmärkningarna på bilprovningen.Lite statistik som stödjer min tes. (de 7 vanligaste anmärkningarna)Bilprovningens besiktningsstatistik för personbilar 2013 Radetiketter Andel underkända Andel underkända med krav på efterkontroll Andel körförbud4.7.1 Parkeringsbroms Bromsfunktion 2,4% 2,4% 0,0%4.2.1 Färdbroms Bromskraftfördelning 1,5% 1,5% 0,0%30.2.2 Avgaser Förhöjd Tomgång 1,5% 1,4% 0,0%30.2.1 Avgaser Tomgång 1,2% 1,2% 0,0%7.1.3 Huvudstrålkastare 1,1% 1,1% 0,0%4.2.4 Färdbroms Hjulbroms 0,8% 0,8% 0,0%4.4.1 Bromsledning 0,8% 0,8% 0,0%
Grundproblemet är väl att alldeles för många tycker att dom är så otroligt bra på att köra bil jämfört med alla andra så det spelar ingen roll om dom kör med bredställ i 180 hela dagarna så länge dom slipper möta någon oduglig medtrafikant.
Jag undrar varför ALLA som åker riktigt fort (tävlar) sladdar runt kurvorna.