0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är ju det där med nätägarna också Vem äger och driver el nätet och vem äger och driver fjärrvärmen? Här hade jag valt fjärrvärme alla dagar och hade jag kunnat byta el nät hade jag gjort det. Sedan är ju sverige ganska beroende av fjärrvärme då det står för en stor del i energiförsörjningen och även viktigt i elförsörjningen.Vad blir avbetalningstiden på LVVP ? Att det ska vara billigare i drift är ju självklart då det kräver en större investering.
Fjärrvärme står för ca 20% av Sverigers energi försörjning och ca 6 % av elförsörjningen (2013) Det är lätt att tro att det är en liten grej men det är fullt jämförbart med kärnkraft och vattenkraft i producerad energi ca 60 twh vars.Sedan är jag den första att medge att det finns Fjärrvärmeföretag som missskötersig och tar ut ockerpriser för att de kan och att det är en tröghet att byta till andra energialternativ. Men det beror på hur man har det där fastigheten ligger. En VP är beroende av en och då är man beroende av ett lagligt monopol som man inte kan välja bort. Elnätsföretag agerar också med ockerpriser och då kan ett bra fjärrvärmenät vara ett bra alternativ.
KarlmbDet där förstod jag inte förklara bättre.Menade du att inte alla fjärrvärme körs med turbin utan änddast en mindre del? Det är ett sammhällsintresse att energin använde effektivt.Energimarknadsinspektionen har tillsyn det kan vara ide att anmälad dit om prissättningen är orimlig och kan ge negativa sammhällseffekter.Har själv fått ny elmatning tack vare deras tillsyn av elnätet.