Hej,
min första tråd - var snäll

Jag flyttade in för ca 3 månader sedan och har nu börjat justera och logga en del data från mitt system för att få en bra systembild. Tänkte posta lite kontinuerligt i denna tråd kring mina erfarenheter - hoppas att någon tycker det är roligt att följa med samt att ge lite råd till mig!
(samt hjälp med flytt av denna tråd om jag har placerat tråden i fel ämne - jag är lite förvirrad av forumet).
Hus170 m2. 2 våningar. Nere: Golvvärme. Uppe: Radiatorer.
Öppen planlösning till ovanvåningen.
TeknikVP: IVT Premiumline HQ 4.5kW (bergvärme)
Ventilation: REC Temovex Blue 4 (FTX)
Golvvärme: Thermotech, EC8, 7 slingor med 5 rumsgivare
Givare:
VP: 1 st utegivare
Ventilation: 1 st utegivare
Golvvärme: 5 st rumsgivare
Nuvarande inställningarVP-Kurva 17.2, 60
Golvvärme:
Flödesdimensionerad projektering, 7 slingor
Radiatorer: Fullt öppna
FTX:
Tilluftsstyrd: (aktuell inställning) T_Inluft = 19.5
Rumsgivare: 22 grader celsius
Så här ser data ut från det senaste dygnet (2015-11-04):
VP:

Antal kompressorstarter:
Värme: 8 st
VV: 2 st
Drifttid:
Värme: 5 h
Varmvatten: 1 h
Energi: 637.43 - 628.67 = 8.67 kWh
FTX - Har nu slutat värma och går över till bypass (därav den streckade raden):

Min hemmasnickrade logg. Jag mäter effektuttaget på fyra ställen samt i denna plott ingående vattentemperatur till FTX samt framledningstemperatur från VP (med två givare fasttejpade på rören).
("spikarna" är ett kombinerat fel från både mina plottningskommandon och tapp av data i dataregistrering). Medeltemperatur ute idag runt 7 grader skulle jag tippa (min termometer är kaputt).

Kommentarer:
Som jag märkt när jag sänkt kurvan mycket så värmer FTX inkommande luft (ca 25%). Jag har nu börjat höja framledningstemperaturen så sakterligen (kan anas vid 7:an på tidsaxeln).
Frågor:
* Jag har ställt alla rumsgivare på ett värde (22 grader) och avvaktat på "temperaturbalans" i huset. Därefter börjat pilla med VP-kurvan (minskat värme). Är detta rätt väg att gå för nedervåningen?
* Jag har läst den del på forumet och rekommendationen är att ha radiatorerna fullt öppna. Rätt uppfattat? (Jag kommer inte pilla med flödeshastigheter just nu men har märkt att vissa golv är lite kallare än andra efter grundinstallationen.)
* Om vi ponerar att jag har alla dörrar öppna i huset, dag som natt, kan jag "komma ifrån" att använda elementen på ovanvåningen när det inte är snorkallt? (via konvektionen från nedervåningen till ovanvåningen).
Hoppas någon följer med och hjälper mig...
Ha det bra!