Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Cirkpump på varma sidan går på 100%, ska jag vara glad? Samt luft i TWS-slingan  (läst 2503 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Hej alla,
jag håller på att omjustera flödet i mitt system efter att ha uppgraderat radiatorerna på mitt souterrängplan från enkelpanels till dubbelpanels. Problemet vi haft sedan installationen av bergvärmen 2013 är att det inte blivit tillräckligt varmt på nedervåningen. En röris hjälpte till med dimensionering av de nya räddarna, samt installerade nya strypventiler i pannrummet så att jag kunde strypa flödet till övervåningen och så att säga omdirigera mera vatten till rören på nedervåningen.

Detta tycks på det stora hela ha funkat: med rätt rejäla strypningar till ÖV har jag nu ca 20.5 grader både uppe och nere. Kurvan kunde också sänkas från 36 till 34, och delta t på varma sidan är helt ok (7-8 grader).  Men:

* Strypningen tvingar CP på varma sidan upp till 100% för att hålla rätt delta t. Är detta ett problem? Tänker på nötning på rör (original koppar från 73), nötning på CP, etc.

* Jag tycker mig också märka att det blir mer luft i TWS-slingan nu. Jag har fått lufta den återkommande ända sedan installationen men det känns som det problemet växt i och med det högre flödet. Kan detta ha ett samband eller är det bara en illusion? (Installatören var på besök för något år sedan och sa att han inte kunde säga vad luft i TWS kunde bero på, talade om att magnetitfilter ibland hjälper...) Det kommer nu en rejäl pys med luft bara på ett par dagar.
« Senast ändrad: 03 november 2015, 12:40:55 av corro »
Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4
Mer luft i TWS-slingan kan bero på att det kom in luft i systemet vid radiatorbytet, att det finns luftfickor i systemet. Luften vandrar så småningom över till det varmaste stället som i det här fallet är TWS-slingan. Problemet bör försvinna när luftfickorna är tömda men kontrollera för säkerhets skull att det är tillräckligt tryck i systemet så att det även på övervåningen är övertryck i systemet.  I annat fall kan det sugas in luft kontinuerligt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Hej Roland, OK tack. Det kan nog stämma att det var mer luft i TWS slingan precis efter installationen, och att det blivit lite mer "som innan" nu. Men det är fortfarande luft som tillkommer kontinuerligt, helt klart.

Du säger "kontrollera att det är tillräckligt tryck i systemet". Jag har 1 bar tryck enligt mätaren på expansionskärlet. Detta enligt installatörens rekommendation. Ska/kan jag testa att höja detta? Eller menar du att man ska kolla+justera trycket på något annat sätt?
Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Är radiatorerna luftade?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Ja, radiatorerna är luftade, många gånger sedan 2013, och såklart efter nyinstallationen av raddar också. Har mycket svårt att tro att det är problemet... sedan 2013 har jag nog släppt ut lika mycket luft ur TWS-nippeln som det finns vatten i hela systemet! (lätt överdrift kanske)

En fråga som dök upp efter Rolands inlägg var: kan det hjälpa att höja trycket över nuvarande 1 bar för att hindra att ny luft "sugs in"?
Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag har 1 bar i mitt souterränghus och det funkar bra, men om CP får jobba hårdare så ökar risken att det blir undertryck före cirkpumpen.  Sc:,h

Rören är det oftast ingen fara med men jag gissar att en cp som får gå på 100% slits lite snabbare.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4
1 bar bör räcka om manometern visar rätt. Det behövs 0,1 bar per meter höjdskillnad mellan manometern och högsta punkten för att det ska bli ett övertryck på högsta stället. 1 bar ska alltså räcka för ett 2 plans hus med expansionskärlet i källaren. Visar manometern rätt ska det inte behövas högre tryck men det kan ju inte skada att prova.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
Ja, radiatorerna är luftade, många gånger sedan 2013, och såklart efter nyinstallationen av raddar också. Har mycket svårt att tro att det är problemet... sedan 2013 har jag nog släppt ut lika mycket luft ur TWS-nippeln som det finns vatten i hela systemet! (lätt överdrift kanske)

En fråga som dök upp efter Rolands inlägg var: kan det hjälpa att höja trycket över nuvarande 1 bar för att hindra att ny luft "sugs in"?
Om 1 bar räcker eller inte beror på var tryckmätningen sitter i förhållande till cirkulationspumpen.
Om cp sitter på returledningen och tryckmätaren på trycksida pump så innebär det att trycket på sugssida pump är ca 0,5 bar lägre. Om huset har två våningar så är trycket ytterligare 0,3-5,5 bar lägre på högsta punkten.

Jag skulle prova höja trycket till 1,5 bar om det går.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!