Bifogar en bild av vad som händer hos mig då jag eldade häromkvällen, 5 nov kl 1800. Innegivaren är ställd på läge 1 på en skala 0-4. 0 är ingen påverkan på vp. Pumpen står helt stilla mellan 19 till 06. I badrummet har jag elvärmeslingor ingjutet med, så det går enkelt att konstatera att temperaturen i plattan har sjunkit då slingan vill värma (lite oklart vilken temperaturskillnad då elslingans termostat är 0-6 och jag har inställt 2,5. Nu behövdes det vridas ned till 2 för att inte värma.). Vanligen finns inget värmebehov då slingan aldrig vill värma då pumpen inte är i sommarläge.
Angående eldning är det så att jag försöker hålla en innetemp på 21,5-22 grader med vp, men ibland då man kommer hem säger frun att det är kallt inne idag så då blir det till att elda, andra dagar är det för varmt med samma 22 grader.... skulle jag bygga idag skulle jag inte köpa kamin för 6500 euro!
Sen är det väl nåt nytt eu direktiv om utsläpp som skall begränsa vedeldandet i nya hus i bostadsområde på gång?