Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av färskvattenledning  (läst 3138 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
Dimensionering av färskvattenledning
« skrivet: 31 oktober 2015, 08:23:35 »
Vi ska bygga en liten VA-anläggning. Men det är problem med dimensioneringen, pga massa gamla "erfarna" gubbar som hellre tycker än räknar. Kommunen säger att vi bör börja med 75 mm ledning för färskvattnet, samma med en leverantör av LTE som även skickade med en ritning för färskvatten. Men vår entreprenör och en del annat löst folk säger att det räcker med 63 mm med kommentarer som "i den o den föreningen är de minsann si och så många på en 50-ledning" och liknande tunga argument. Jag har försökt få fram lite mer hands-on siffror för tryck- och flödesberäkningar, förbrukningsscenarion och liknande, men jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Självklart får det inte kosta nånting heller eftersom operationen är "onödigt eftersom det uppenbarligen funkar i den o den föreningen". Suck.

Jag ligger nästan längst ut i anläggningen, så jag är naturligtvis orolig för att nån bonnläpp ska snyta åt sig allt vatten och jag står med en stilla stril ut mina kranar.

Jag skrev om mitt dilemma i en annan tråd för längesen: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59006.0 Men nu har jag lyckats snubbla in i styrelsen för det här eländet :( så att bara skriva ett avtal hjälper föga, eftersom jag ändå kommer få lösa eventuella problem själv :)
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dimensionering av färskvattenledning
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2015, 23:08:50 »
Men vad håller dom på med ????
vi pratar om en pris skillnad pÃ¥  ca 31 ynka kr per m för första biten ,
Snåla inte på rördimensionen utan tänk på en framtida utbyggnad,
Montera en spolpost vid din fastighet , då har ni möjlighet att göra en renspolning av matningen
vid ett eventuellt driftproblem med reningsverket ,
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Dimensionering av färskvattenledning
« Svar #2 skrivet: 01 november 2015, 10:09:05 »
Jag vet, men det är ju omöjligt att argumentera med gamla gubbar utan kalla fakta :(

Kommunen håller bara 4,5 Bar i sitt system, så det är ju ganska stor risk att trycket blir dåligt i bortänden. Vår anläggning blir T-formad med c:a 1700-2500 meter som längst. Jag skulle vilja att de första 800 meterna är 75 mm då det bara är en enda fastighet på den sträckan.

Vi är 11-13 fastigheter:
7-9 permanentboende villa
2 sommarbostad
2 små gårdar, idag utan djur.

Jag lyckas inte riktigt begripa hur man beräknar dimensionerande flöde.
Räknat på 2,0 l/s blir tryckfallet på de 800 meterna 1,7 Bar med 63-ledning, jämfört med 0,6 Bar om vi väljer 75. En inte oansenlig skillnad.

« Senast ändrad: 01 november 2015, 10:10:58 av Strip »
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av färskvattenledning
« Svar #3 skrivet: 01 november 2015, 10:35:13 »
En vattenutkastare (trädgårdskran med 15 mm matning) ger kanske 20 liter/minut, 0.33 l/s.
En vanlig kran eller dusch inne kanske hälften.
OM 6 av er samtidigt vattnar gräsmattan blir flödet 2 l/s...
Frågan är hur ofta det sker?

Du skulle ju kunna kräva att få en hydropress om det skulle visa sig bli för dåligt tryck hos dig?
NÃ¥gon form av skriftligt avtal, och en Logger 2020 som hÃ¥ller koll pÃ¥ trycket.  tummenupp
« Senast ändrad: 01 november 2015, 10:37:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dimensionering av färskvattenledning
« Svar #4 skrivet: 01 november 2015, 10:47:20 »
Med den längden mÃ¥ste   det vara 75 ... jag skulle till och med vilja ha 90 matning i början .. med dom längderna ,speciellt som du skriver att det finns 2 gÃ¥rdar ,,
dom ca 30 000 tusen kronor det kostar extra för 1000 m 75 slang ( invändigt ca 61 mm )  är inga pengar i ett sÃ¥ stort projekt,
Mata med minst 75 fram till dom största troliga förbrukarna i framtiden .

Du fÃ¥r  frÃ¥ga motstÃ¥ndarna vad dom grundar sina fakta pÃ¥ när dom säger att det räcker och vem som stÃ¥r för kostnaderna när du som är sist i slingan
inte nÃ¥r tryck vid flöden för ett normalt hushÃ¥ll .  dina armaturer ska ocksÃ¥ fungera  FÃ¥r du bara 2,8 bar in (troligtvis mindre )
vid utag kommer dina armaturer att kännas som ett skämt.
Lycka till nu
Med vänlig hälsning
cc

Det han eventuellt kommer behöva är en egen tryckstegringspump,
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av färskvattenledning
« Svar #5 skrivet: 03 november 2015, 16:12:00 »
Jag skulle också rösta på 90 det är ingen hjätteskillnad i pris men om alla fyller polen med 50 liter per minut lär det inte bli mycket kvar till ändan. Har egen erfarenhet av att vattna djur med 20 slang 2000 meter och det kom ca 3 liter i minuten med en matning på 5 bar. Man ångrar aldrig en grov dimensionering man ångrar alltid en underdimensionering.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionering av färskvattenledning
« Svar #6 skrivet: 03 november 2015, 20:22:22 »
Jag fÃ¥r nog ut max 15 liter minuten här och upplever inte trycket som dÃ¥ligt är det ovanligt lÃ¥gt flöde  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Dimensionering av färskvattenledning
« Svar #7 skrivet: 03 november 2015, 21:51:05 »
HÃ¥ller helt med Coca.  När ni dimensionerar räknar ni samman ALLA tappvattenuttags Normflöde. Det räknas sedan om till "sannolikt" flöde. Finns tabeller till det. Dock bör man inte räkna mindre än varje fastighets högsta tappställe. Bad 0,3 resp dusch 0,2.  Era fastigheters sammanlagda flöde borde bli 13*0,2= 2,6. Jag skulle runda till 3,0. DÃ¥ blir tryckfallet 141 pa/m i en dn75. Det blir inte bra. Mitt förslag är att lägga en "ringledning" dn 50. DÃ¥ kommer garanterat alla fÃ¥ tillräckligt tryck och flöde. Kostnaden vÃ¥gar jag nog pÃ¥stÃ¥, utan att ha kollat, blir densamma eller tom. lägre eftersom rör och delar är betydligt billigare pÃ¥ dn50. 
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Dimensionering av färskvattenledning
« Svar #8 skrivet: 05 november 2015, 20:44:57 »
Jag hittade en sån tabell i en publikation från Uponor. Där skriver man att:
Citera
Vid färre än 500 brukare fastläggs den dimensionerande vattenströmmen enligt Svenskt Vatten publikation P83 (fi gur 7.2.2.1) anger, att summan av de antagna vattenflödena kan sättas till 1,6 l/s per bostadsenhet. ... Summan av antagna vattenflöden = antal bostäder multiplicerat med 1,6 l/s.
På nästa sida finner man en tabell. 13*1,6=20,8. Rundar man uppåt till 22, anger tabellen ett dimensionerande vattenflöde om 1,42 l/s, vilket låter rimligt i mina öron.
Nu e det lite för sent på dygnet att räkna, men jag tror nog att det blir bra med 75 mm de första 760 meterna, dit där anläggningen delar sig i två, och sen vidare med 63 åt vart håll. På ett möte igår fick jag nog som jag ville, vi beslutade att dimensionera korrekt och ser till att skaffa en riktig flödeskalkyl.

Finns det nån lite mer komplett applikation för ändamålet, tillgänglig utan kostnad på nätet? Jag har använt Uponors applikation, samt Grundfos dito...
« Senast ändrad: 05 november 2015, 20:46:58 av Strip »
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!