Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Sanyoproblem !!  (läst 1777 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad E9:an

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 216
Sanyoproblem !!
« skrivet: 29 oktober 2015, 21:37:54 »
Hejsan !!

Tänkte höra om någon kan ge mig några sista tips innan jag kastar ut min Sanyo 123 för gott. Försökte förra året men fick inga direkta svar. Problemet har funnits tidigare men häromdagen när jag startade eldningssäsongen kom det tillbaka. Har en kakelugn i samma rum som pumpen. Har den ställd på 23 grader så den går väldigt lite särskilt vintertid när jag eldar 2 ggr/dag. Problemet är att den ställer sig och blinkar rött vilket är ett känt Sanyoproblem. Felkoden E10 säger fel på kretskort utedel eller att fas saknas. Ibland kan den gå en vecka, ibland bara en dag. Ställer jag den i kyla och sen i värme fungerar den igen. Dessutom är den seg i uppstarten om jag inte drar upp börvärdet till 30 grader. Sätter jag den på t ex 23 grader efter det att den lagt av så tar det jättelång tid innan fläkten i innedelen börjar blåsa luft. Kanske 10-15 minuter. Kompressorn varvar upp till runt 500 W sen ligger den där länge och stiger till runt 700W. Under tiden bygger det på is på utedelens nedre del. När väl innedelen kommer igång försvinner isen och sen bygger det jämt med is. Jag mätte temperaturen på gas resp vätskesidan i början av hösten och de verkade normala. Likaså blåser den riktigt mycket varmluft när den väl går + 50 när det varit riktigt kallt ute (förra vintern). Sätter jag den på 30 grader varvar kompressorn upp som den ska. Jag har bytt samtliga tempgivare i utedelen samt spolen till 4-vägsventilen. Har dessutom lagt på spänning på spolen och jag hör att ventilen klickar i varje fall. Problemet verkar uppstå när den stått stilla länge pga värmen från kakelugnen, inte när jag kört den kontinuerligt utan eldning. Har även kört den så mycket att den börjar att avfrosta för jag trodde att det var då allt falerade men det har fungerat som det ska. Har kört kyla hela sommaren utan några som helst problem kan jag tillägga. Många Sanyo 123:or har haft problem med kretskortet i utedelen så det kan vara det som spökar här också. Men då borde den gått illa under de två månader som jag enbart kört med luftpumpen under hösten. Hoppas någon har något tips eller förklaring till varför den beter sig så här. Om inte, åker den till tippen :)

Mvh / Niclas

Utloggad torbjorn_forsman

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2036
SV: Sanyoproblem !!
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2015, 23:49:29 »
Krypströmmar pga fukt och smuts på kretskorten i utedelen, dvs problem som upphör av sig självt när värmepumpen har varit igång ett tag och elektroniken börjar vara genomvarm och torr?
I så fall kan det kanske gå att rädda korten genom noggrann tvättning och därefter skyddslackning.

En annan möjlighet är om någon elektrolytkondensator börjar vara dålig. Man kan avsyna korten och leta efter sådana som ser uppsvällda ut eller har börjat läcka.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

• Expert på värmepump
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2015, 05:59:31 »
Tack Torbjörn !!

Ja något skumt är det !! Ska köpa kylspray och kyla komponenterna på kretskortet och se vad som händer. Har jobbat en hel del med elektronik i radiomottagare och håller med om att gamla kondensatorer
kan ge väldigt konstiga fel. Kan även prova att värma lite lätt med varmluftspistolen när den varit avstängd en längre tid och se vad som händer. Blir en syssla för helgen  ;)

Mvh / Niclas

Utloggad Rickard

• Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 31886
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2015, 06:47:19 »
Hade samma fel på en Sanyo EHN 93 för typ 3 år sedan, kollade allt på kortet men kunde inte SE några fel, vare sig på lödningar, smuts/oxid, kondensatorer eller liknande. Bytte kylpasta under en kylfläns efter råd här i forumet, men det ändrade inget.
Måste vara hundratals om inte tusentals Sanyo av de där modellerna som fått samma fel, lite konstigt att ingen hittat orsaken och kommit med en lösning här i forumet.  dontknow
(Så vitt jag vet i alla fall)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

• Expert på värmepump
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2015, 13:31:02 »
Lite synd av att de drabbats av just detta problem för jag tycker att det varit en bra pump för övrigt. Har producerat bra med värme även när det varit ordentligt kallt.Som Rickard skriver, jättekonstigt att man inte har hittat orsaken till just detta problem. De första 7 åren helt problemfria, de två sista har felet återkommit lite sporadiskt. Man kan tycka att det skulle vara där alltid i så fall :)

/ Niclas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?