Detta blev min lösning, skummade fast ett "skyddsrör" genom väggen, röret kapade jag från ett 90mm PEM vattenslang/rör. Detta blev nästan väl tajt då hålet var borrat med 92mm kärnborr, men då det är hålbetong så gick det att fylla kanalerna lite först så inte all skum for ut då jag tryckte i röret.
Skyddsröret gjorde jag 40 cm långt (hålsten 25cm + 10cm Isodrän + 5cm EPS), då når skyddsröret genom både väggen samt isoleringen på utsidan, i röret stoppade jag in Armaflex AF 19mm och trär sedan kollektorn genom detta. Även detta blev tajt som satan (fick smörja både armaflexen och kollektorn lite först för att få i dem) detta då skyddsröret är 79,2mm invändigt och Armaflexen är 42mm invändigt och nästan 20-22mm godstjocklek så blev det att komprimera Armaflexen lite.
Armaflexen går ut 5-10cm utanför betonghålstenen på utsidan av väggen och sedan funderar jag på att skumma igen skyddsröret sista biten (5-10cm) direkt mot kollektorn, så det blir helt tätt. Efter det fortsätter jag med Tubolit runt kollektorn.
Hade jag fått tag i ett rör med tunnare gods (typ gammalt 90mm avloppsrör) så hade det gått lättare att få i armaflex och kollektor, men det gick inte att uppbringa i staden.
Sedan kanske det inte är bästa lösningen att skumma igen sista biten av skyddsröret då ev. kondens kan rinna ut där?... Men lämnar jag det öppet så kan fukt (ångtryck/kapilärt) ta sig in genom röret/Armaflexen trots ordentlig lutning på skyddsröret. Det lutar mot att jag skummar igen sista biten av skyddsröret....
/Martin