Antal personer som röstat: 55
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu bygger Kina, Saudiarabien, Sydafrika och många fler ut kärnkraften, bra för klimatet, men det kommer att bli fler härdsmältor.Vi måste nog trots allt se det som en sista desperat övergångsfas innan de hållbara alternativen blivit så pass billiga att det är ett ekonomiskt och logistiskt hållbart alternativ, men jag tycker det är oerhört märkligt att länderna i arabvärden, indien och afrika inte bygger solenergi i massiv skala, mycket märkligt, eller rättare sagt, idiotiskt.
En del länder kommer att fortsätta med traditionella reaktorer då de behöver vapenmaterial.Ett av dom är Japan, vilket de av flera skäl aldrig kan prata öppet om.Kina och Indien blir de stora experimenten för framtida energiförsörjning. Kina behöver desperat ersätta kol, de kan inte längre påstå att det är ofarlig dimma som lägger sig över Peking och annorstädes. Indien behöver en dramatisk utbyggnad om de ska kunna resa sig ur fattigdom, och de har ingen olja. Glöm vind men sol kommer att ge ett bidrag.Finnarna blir nära självförsörjande när de får igång sina reaktorer.Vad lilla Sverige hittar på berör nog bara svenskarna, väntas inga innovationer härifrån.
Solceller och utrustning liknande box of energy http://www.boxofenergy.se/newsKan göra att vi lokalt kan både skapa energi, lagra den, eller omfördela den över dygnet, alltså köpa när det är billigt, och använda den när det är dyrt.Hellre en sådan än en arbetstank bredvid värmepumpen i mitt fall.
Vad lilla Sverige hittar på berör iaf hela Norden och norra Europa. Syns på kontrollrummet. Får vi igång en massiv övergång till värmepumpsteknologi tex så är vi hemma i hela Norden och kan börja avveckla kärnkraften även i Finland.
Tänk att kunna köpa el för spotpris om natten och fördela över dagen och ladda med solceller. Vi går framåt i energibranschen nu!
Då skulle jag vilja ha en prisspärr på högt pris annars hade inte jag sovit gott om natten.
Igår tankade jag 95 för 11,59/l i Uppsala, då kostade E85 11,58 och diesel 11,19.
Värmepump?Utveckla gärna.