Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Villa pÃ¥ 180kvm Vilken värmepump?  (läst 1761 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tyzone

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Villa på 180kvm Vilken värmepump?
« skrivet: 16 oktober 2015, 12:39:54 »
Hej alla. Jag bor i en villa på 180kvm. Det är två våningar och rätt öppen planlösning. Just nu har vi en gammal toshiba luft/luft precis där trappan till ovanvåningen börjar och som är precis bredvid ytterdörren. Min fråga är om det räcker med en innerdel eller man ska ha två innerdelar? Om två vart ska man sätta dom? Ska man har båda där nere eftersom värmen stiger eller en på var våning?

ps. Vi har precis bytat 18 fönster samt två ytterdörrar så det är lite bättre isolering just nu.

mvh Robert

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Villa på 180kvm Vilken värmepump?
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2015, 12:50:51 »
Vilket problem vill du lösa? Är det nåt fel på befintlig pump?
Om den funkar (eller har funkat under tiden ni har bott i huset) så vet du väl om den räcker till eller inte?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tyzone

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Villa på 180kvm Vilken värmepump?
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2015, 14:00:24 »
Hade den fungerat bra så hade jag faktiskt inte velat ha hjälp :). Som sagt den är mycket gammal och är nog inte den bästa längre. Vi har direktverkande el och vill få ner våra kostnader. Vi vill ha en ny pump men vet ej vilken eller hur många innerdelar som är bäst. Jag vet inte om den räcker eller inte men vi har rätt dyra elräkningar och dom vill vi få ner.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Villa på 180kvm Vilken värmepump?
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2015, 14:21:46 »
En pump till varje våning tycker jag är bäst. Då får man bra spridning av värmen och kan även köra kyla på högsommaren. Om det blir trassel med den ena pumpen fungerar i alla fall oftast den andra. Med flera innerdelar till en utedel blir också kapacitet, effektivitet och COP lite sämre vid kallt vinterväder.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tyzone

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Villa på 180kvm Vilken värmepump?
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2015, 14:35:33 »
Tack för svar. Du tycker jag ska ha två separata utedelar då? Man kanske kan behålla den gamla och köpa en ny till ovanvåningen?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Villa på 180kvm Vilken värmepump?
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2015, 14:52:21 »
Under förutsättning att den gamla fungerar bra och ger ordentligt med värme svar ja. Det blir den som sitter på nedervåningen som måste klara en ganska stor del av värmebehovet eftersom värmen stiger uppåt. Aggregatet på ovanvåningen behöver normalt inte kunna ge lika mycket värme utan mer komplettera (men måste däremot ha hyfsat bra kylkapacitet på sommaren).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!