0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag VET ju att stora pengar togs från vägverket region norr när bron byggdes, drev själv frågor som rörde detta och fick upprepade gånger förklarat att budgeten lades om för att pengar skulle omfördelas dit.Nu verkar detta effektivt ha mörkats då det är väldigt svårt att googla fram fakta om hur stora pengar som drogs in från de olika regionerna.Detta är inte en fråga jag kommer att fördjupa mig i, jag vet att jag har rätt, och har inget behov av att bevisa det för andra som tvivlar.
Jag tror inte ett dugg på att höjda skatter tvingar fram alternativ fortare och i dagsläget finns det inget vettigt alternativ till kärnkraft. Kan inte riktigt se hur man kan se det som en vinst att öka inköp av kol-el för att själva kunna leka föregångsmän och avskaffa kärnkraften.Istället borde man bygga ut kärnkraften med moderna säkrare kraftverk och sälja till länder som kör med kol och olja... För varje ny reaktorgeneration blir ju kärnavfallet mindre och mindre skadligt.
Nu tycker jag att detta ämne blir ett interessant ämne.Rickard är emot kärnkraft vad jag förstår, men anser samtidigt att värmepumpar är ett bättre uppvärmningsalternativ jämfört med biomass (= pellets, flisor, halm, ved, biogas,...)?En värmepump är bra, men enligt mig är pellets osv. ännu bättre!Grejen är ju den att i dagens läge kärnkraft inte längre anses som konkurrenskraftig energikälla. Om man t.ex. vill bygga nya kärnkraftverk kan de bara konkurrera med vissa andra energikällor om de subventioneras med hänsyn till dagens krav på säkerhet. Därför kan man nu fråga sig vilka alternativ det finns. I Sverige produceras ju ca. 40 % av all el som används med kärnkraft.
Nu vill Vattenfall stänga ner ännu fler reaktorer. Är det för att trycka på eller?