Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vad är vad bland rörkopplingarna?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Vad är vad bland rörkopplingarna? (läst 7653 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kröken
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Kröken
SV: Vad är vad bland rörkopplingarna?
«
Svar #15 skrivet:
14 oktober 2015, 09:02:04 »
Citera
Beror på vad du menar.
Här är en bild på en av radiatorerna. Jag har ingen aning hur det är kopplat mellan radiatorerna om du är ute efter det.
Loggat
Iceman255
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 78
Karma +0/-0
Iceman255
«
Svar #16 skrivet:
14 oktober 2015, 18:27:23 »
Citera
Har du någon fördelare på övervåningen till radiatorerna? Det borde vara ett skåp någonstans.
Det ser ut på bilden som att det läcker längs tilloppet in i radiatorn? Eller också luras man av ljuset på bilden.
Loggat
Kröken
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kröken
«
Svar #17 skrivet:
14 oktober 2015, 19:18:01 »
Citera
Ingen fördelare eller inspektionslucka på övervåningen. Rören verkar vara dragna direkt till elementen under golvet. Vi saknar också VVS-ritningar som vi bett att få men dyker aldrig upp. Hur brukar kopplingen mellan element vara? I slinga eller stjärna?
Du har rätt att det är ett läckage men som har fixats. Missfärgningen av vattnet är kvar.
Jag fattar inte hur man med denna konstruktion skall kunna få upp varmare vatten (som jag tycker borde behövas till radiatorerna en våning upp) utan att alltför varmt vatten går ner i golvet? Att strypa golvslingorna påverkar ju inte vattnets temperatur. Jag skulle tycka att en shut hade varit bättre om det fanns en direkt i början så man kunde fördela vattnet parallellt. Löser inte värmen på vattnet heller men man skulle kunna koncentrera trycktet bättre till övervåningen...
«
Senast ändrad: 14 oktober 2015, 19:25:07 av Kröken
»
Loggat
Zyberdude
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Korsnäs / Finland
Antal inlägg: 3123
Karma +0/-1
Kön:
62.77405 21.18189
Zyberdude
«
Svar #18 skrivet:
14 oktober 2015, 21:04:04 »
Citera
Nu kan ju bilden ljuga, men jag tycker att rören från golvvärmen som går till radiatorerna är grövre än de rör som kommer upp vid radiatorn. Eller brukar man göra avstick från "huvudledningarna" under golvet, med risk för en vattenskada om kopplingarna inte håller tätt?
Loggat
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.
Kröken
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kröken
«
Svar #19 skrivet:
14 oktober 2015, 22:44:51 »
Citera
Du menar att det vita röret, nummer 2, på bilden nedan borde vara ett och samma som går hela vägen upp till ett av radiatorerna? Men att det ser för kraftigt ut jämfört med rören på bilden som visar radiatorn. Ja, jag gick runt precis och kollade och det är inte den grövre dimensionen på någon av anslutningarna till en radiator. Vore väl galet om det finns en dold koppling i golvet på övervåningen?
Hittar fortfarande inte ett nav eller inspektionslucka på övervåningen.
Nu har jag i alla fall fått sprutt på radiatorerna och strypt golvvärmen en hel del men som ligger på behagliga ca 23 grader vid golvets ytskikt ändå. Så det finns hopp även om jag inte skall ropa hej än...
Nu skall jag också bli vän med ComfortZone-inställningarna så den levererar så jämt som möjligt. Skurvor, finjustering, ut, in/ut, ut-mätning m.m. Det var ju inte tänkt att jag skulle bli värmepumps-kirurg när vi skulle köpa stället...som var egentligen utlovat fjärrvärme.
«
Senast ändrad: 14 oktober 2015, 23:03:16 av Kröken
»
Loggat
Zyberdude
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Korsnäs / Finland
Antal inlägg: 3123
Karma +0/-1
Kön:
62.77405 21.18189
Zyberdude
«
Svar #20 skrivet:
14 oktober 2015, 23:10:13 »
Citera
Det blir väl först att sänka temperaturkurvan? Framledning på 45 i ett nytt hus låter mycket för årstiden, för det är väl + grader ute?
Loggat
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.
Kröken
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kröken
«
Svar #21 skrivet:
14 oktober 2015, 23:25:08 »
Citera
Ja, den står på kurva 7 av 10 just nu men det är mest för att få kontrast så att det skulle gå att känna av värmen i radiatorerna. Jag skall ta ner den till 5. Sedan är det finjusteringen som skall användas för trimning. Problemet är att ett av rummen med ett av barnen boendes i är ovanför ett garage som inte har värme (eller får "spillvärme") och som gör att det känns klart kyligare redan nu. Övriga rum är okej i relation till varandra. Så för att förse det rummet med värme så måste det levereras mest värme där. Förstår inte varför byggherren inte kunde ha dragit en radiator till garaget...
Byggmaterialet i väggarna är STEICO Flex - Ekofiber så huset i sig skall vara bra isolerat men är det klent med värme så blir det förstås kyligt redan nu.
«
Senast ändrad: 14 oktober 2015, 23:35:32 av Kröken
»
Loggat
Thelemorf
Mättekniker
Expert på värmepump
Stad/land: Boden
Antal inlägg: 373
Karma +0/-0
Kön:
Barmark är fult!
Thelemorf
«
Svar #22 skrivet:
15 oktober 2015, 08:07:40 »
Citera
Blir nog inte så stor skillnad i kostnad att montera en vanlig elradiator som "toppar" upp värmen i rummet utan uppvärmning jämfört med att elda på som tusan i närliggande rum för att få det att värma på spillvärme.
Om inte annat borde du kanske titta på någon värmeflyttarlösning, går ju att styra på timer för att få det tyst när man ska sova.
Loggat
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ
Kröken
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kröken
«
Svar #23 skrivet:
16 oktober 2015, 07:56:28 »
Citera
Då kanske jag skrev knasigt.
Alla rum på övervåningen inkl (barn)rummet som är byggt ovanpå garagedelen har radiatorer. Men det är just det rummet som är mest svalt som har ett garage under sig där garaget är utan direktvärme och som blir som kallast ca 10 grader på vintern om jag förstått det hela. Kylan från garaget kryper upp i golvet ovanför. Rummet ovanför har ca 2 grader mindre än övriga rum även om jag satt termostaten på 9 och övriga på 5.
Loggat
Iceman255
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 78
Karma +0/-0
Iceman255
«
Svar #24 skrivet:
16 oktober 2015, 09:15:26 »
Citera
Du kan ta reda på hur dom kopplat raditorerna genom att stänga igen termostaten på en radiator. Om rören som kommer upp och nedre delen av kopplet fortfarande är varma då är det kopplat i serie så kallat enrörssystem.
Hat dom kopplat med enrörssystem och inte justerat in det kan det vara förklaringen till att vissa rum är kalla.
Hur som helst så måste det vara inbyggda kopplingar i golvet vilket är idiotiskt i ett nybyggt hus.
Loggat
cougar
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Eskilstuna
Antal inlägg: 2917
Karma +17/-1
Kön:
koppar är fint
cougar
«
Svar #25 skrivet:
22 oktober 2015, 07:16:59 »
Citera
ja blir lite beklämd när jag ser detta, det känns inte fackmannamässigt utfört alls.
Jag antar att värmematningen kommer via 22mm kopparrören till golvvärmefördelren och att radiatormatningen tas ut på andra sidan via pex25.
Många nya hus kör utan pusch och det behöver inte vara fel om radiatorerna är dimensionerade rätt, det går åt ganska stora raddar för att lämna av värmen vid låga temperaturer.
Men var är pex25 röret fördelat? Antagligen i trossbotten... ajabaja.
Tappvattenledningen. Förrutom att installationen ser konstig ut (vem använder svindyra presspex T istället för en fördelare som är snyggare och billigare och kan byggas ut
) så är det direkt fel att lämna ett pluggat rör för VVC sådär såvida det inte sitter en stängd ventil i andra änden.
Man kan ju bara hoppas att det sitter fördelarskåp till tappvattnet alt. att vattnet är draget med synliga rör.
Har du fått säkervattendokument?
Loggat
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vad är vad bland rörkopplingarna?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1715
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
tallskogen
Stefan Olofsson
Larsa
jishi
TS Comfort AB
Smurfen.
dan3051
osse99
svmh906
JoA
Silvia
Börje__
macman
Chrille1
vedpannan
Valiant
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info