0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Företagare som jag själv kan sätta av hundratusentals kronor/år i till pension med fulla avdrag, medan man slopar möjligheterna för vanligt folk.
Tycker även det är väldigt märkligt att INGEN har dragit igång ett jäkla liv om vårt icke värdesäkrade pensionssystem.. Väldigt märkligt när våra politiker står och säger att pengarna inte kommer att finnas (för att hålla igång det gamla systemet) medan alla ekonomer säger tvärt om, dvs att det inte finns något som tyder på att det inte kommer att finnas nog med pengar..
Mmm, men man kan ju låna också.
Däremot är jag inte så säker på att det behöver vara en dålig affär, även om Kommunalskatten höjs, OM börsen även fortsatt har en utveckling liknande den vi sett de senaste årtiondena så gör ju den obeskattade summan pengar att man får en hävstång på kapitaltillväxten som man inte haft om man sparat skattade pengar - så beroende på hur börsen går kan det visa sig vara gynnsamt att spara i tjänstepension.
Har man pengarna på ett investeringssparkonto i stället för ett avdragsgillt pensionssparande, och det är ju ISK som jag tycker är alternativet i och med att beskattningen är förmånligare, spelar det ingen roll om det är beskattade eller obeskattade pengar man sparar. I bägge fallen blir det aldrig någon upparbetad skattekredit. Har man däremot aktier på en traditionell depå där man betalar 30 % skatt på reavinsten arbetar man upp en skattekredit som man får avkastning på men då är det ju beskattade pengar man har satt in. Man är då låst i sina placeringar om man vill behålla skattekrediten för så fort man säljer något slår ju reavinstskatten till. Sen får man problemet med K4-blanketterna.