Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpt hus med thermia villa classic 105 mÃ¥nga funderingar...  (läst 16950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du stänger av termostaterna på x antal radiatorer på en slinga så skall tempen stiga på de som kommer efter. (Och i övriga slingor)
Om det inte gör det så spökar det.
Jag kan inte alla fall inte hjälpa dig, men det finns troligen en naturlig förklaring, det brukar göra det.  ;)

För att göra den där typen av experiment måste du se till att värmepumpen går kontinuerligt så att temperaturvariationerna inte beror på att kompressorn startar/stoppar.

Något spökar eller så gör jag fel... Måste nog göra många fler tester innan jag kan utesluta nått, synd att man har ont om tid bara. Brukar alltid ställa upp värmekurvan några snäpp när jag gör dessa mätningar så jag inte riskerar att pumpen stannar.

Återkommer när jag gjort fler tester,
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du skulle nog ha god nytta av en Logger 2020 för att kunna trimma in din anläggning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du skulle nog ha god nytta av en Logger 2020 för att kunna trimma in din anläggning.

Jo har funderat på det, kommer nog köpa en sådan inom en snar framtid..

Pratade i dag med en vvs gubbe, han rekomenderade mig till att byta ut cirkulationspumpen till en större för att få bättre cirkulation på dom problematiska slingorna, han pratade även om eventuellt större expansionskärl?
Nackdelen med  större cirkulationspump är väll att jag dÃ¥ mÃ¥ste strypa dom slingor som idag fungerar bra?
Har även läst att man kan räkna ut hur mycket effekt man kan ta ut på olika rördimmensioner för varje slinga mm, men det verkar ju vara en halv vetenskap....

Har börjat överväga att dra ett 2 rörs system för étage 1 och 2 , då jag kan passa på att dra rör i bjälklaget ovanför etage 1 när jag ändå ska dra golvvärme där, blir lite klurigare att dra till etage 2, men på det etaget står ju pumpen så ledningarna blir inte så långa iaf.

Skulle jag göra det blir systemet som sådant:
En slinga (ettrörs system) till etage 4 Fungerar superb i dagsläget, 4 radiatorer där.
Golvvärme på etage 3 (50 kvadrat) ersätter 6 radiatorer.
Två rörs system på etage 2 och etage 1, ersätter totalt 12 radiatorer.
Eller är det dåligta att blanda så många olika system?
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att blanda olika system är inte omöjligt, men det kräver att du har tryckstyrda cirkulationspumpar och får din anläggning injusterad av någon som verkligen förstår sig på sånt.
STAD-ventiler på varje stam och ett instrument som man kan verifiera flödena med.
Det blir dyrt.
Bäst är det att i så fall dra nytt i hela kåken.
Eller (talar i egen sak) sätta in en logger och själva försöka justera in det så det befintliga fungerar så bra som möjligt.
Bäst vore det ju självklart om du kunde få det befintliga systemet att fungera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då blir det till att behålla mitt ettrörssystem och kanske modifiera det om det behövs.. köper en logger 2020 snart så slipper man bosätta sig i pannrummet då :)

Då ena slingan ska ju i december bytas ut mot golvvärme, vad kan man då förvänta sig få tillbaka i returtemp med tanke på att jag har CP på läge 3 på VP. Kommer att bli ca 2 meter rördragning från VP till golvvärme styrningen (fördelare,shunt cirkulationspump,mm)


Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det justerar du in med trimventilen på fördelaren för golvvärmen.
Du skall ha rätt högt flöde i golvvärmeslingorna, och troligen lägre i ledningen till/från eftersom dina radiatorer behöver varmare vatten än golvvärmen, skillnaden mellan vad radiatorerna och golvvärmen behöver justeras alltså in på en trimventil som begränsar hur stort flöde som kan gå in/ut ur golvvärmefördelaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det justerar du in med trimventilen på fördelaren för golvvärmen.
Du skall ha rätt högt flöde i golvvärmeslingorna, och troligen lägre i ledningen till/från eftersom dina radiatorer behöver varmare vatten än golvvärmen, skillnaden mellan vad radiatorerna och golvvärmen behöver justeras alltså in på en trimventil som begränsar hur stort flöde som kan gå in/ut ur golvvärmefördelaren.

Okej, var som jag trodde :)

Räknade i går ut hur långa mina slingor är och totalt är dom ca 150 meter fördelat på 6 slingor, den kortaste ca 14 meter och den längsta ca 44meter... Den längsta slingan har bara en radiator inkopplad och DT är 13 på den slingan, ska testa stänga av den radiatorn i dag och se om det blir någon skillnad, men jag tycker det verkar som att ledningarna är för veka så Flödet på dom två längsta slingorna blir för dåligt..
Verkar vara 15mm diameter på rören +plasthöljet (prisolrör) vid radiatorerna men dock så har är en en av dom långa slingorna bara 12mm framledningsrör ner i plattan för att sedan bli grövre vid första radiatorn?? inte konstigt att flödet är lågt och trycket högt i systemet...

Är det någon som är bra på att räkna ut hur mycket effekt man kan ta ut på olika rördimensioner kontra flöde/tryck, eller finns det något bra dimensioneringsprogram?

 
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej, jag har blandat ihop 2 slingor, dom är tydligen dragna lite hur som helst... Det är precis som det ska vara i ett ettrörssystem, stänger jag av den första radiatorn så får den sista radiatorn lite mer värme..startar en ny tråd i forum för radiatorer då det är ettrörssystemet som måste ljusteras och inte pumpen.. Flödet är boven i mitt system...
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tittade i dag och såg att cirkulationspumpen är en Grundfos ups 25-60 180. Är den standard i thermia? Den borde väll ändå vara stor nog? Funderar på att köpa en större men vilken ska man då köpa
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #39 skrivet: 04 november 2015, 03:39:06 »
Större cirkpump är i regel ingen bra lösning, du har troligen något annat fel som gör att flödet inte blir som det skall vara.
Om du vill jämföra så finns det pumpkurvor att hitta på nätet om du säker på cirkpumpens namn, jämför det sedan med nya pumpars pumpkurvor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Större cirkpump är i regel ingen bra lösning, du har troligen något annat fel som gör att flödet inte blir som det skall vara.
Om du vill jämföra så finns det pumpkurvor att hitta på nätet om du säker på cirkpumpens namn, jämför det sedan med nya pumpars pumpkurvor.

Nä helst vill man ju inte öka flödet mer med tanke pÃ¥ att systemet redan gÃ¥r trögt men har  snart testat allt, och förstÃ¥r inte hur mitt system kan ha sÃ¥ dÃ¥ligt flöde pÃ¥ vissa slingor, speciellt när man läser om dom som har 2-3 slingor och endast 12mm rör och ändÃ¥ fÃ¥r hyfsat flöde...
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
I natt var det -9 grader ute och börvärdet på framledningen är då 45 grader, men pumpen verkar inte vilja göra varmare vatten än 45 grader. Under dom 2-3 timmarna jag kollade så stog pumpen kvar och tuggade på 45grader (returen 36 grader) Dock så jobbar pumpen ganska snabbt upp sig till 45 grader när den stått still ca 25min..

Vad kan detta bero på?
intergralen är satt på 60, testade att ställa om den till 100 i två veckor men resultatet vart inte mycket bättre då gångtiden på pumpen vart det dubbla medans vilotiden endast ökade med ca 5%. det beror nog på att mitt system kyls av rätt snabbt.

Hur snabbt bör ett bra fungerande system kylas ner? tror mitt kyls ner runt 15-18 grader på 20 min!!


Vid - 7 grader så är börvärdet ca 43 grader och gångtiden på pumpen då är ca 1,5 timmar ungefär så den har inga problem då..
Garage slingan är till 95% avstängd, låter kranen vara lite uppen så jag inte riskerar att slingan ska frysa iaf, utan den slingan är det ungefär runt 80 liter vatten i systemet så det är därför den har korta gångtider.

Ska testa att tvångsköra pumpen när det är 0 gradigt och se om det kan vara markplattan som kyler ner slingorna för mycket, men det borde väll inte vara något problem?
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
I natt var det -9 grader ute och börvärdet på framledningen är då 45 grader, men pumpen verkar inte vilja göra varmare vatten än 45 grader. Under dom 2-3 timmarna jag kollade så stog pumpen kvar och tuggade på 45grader (returen 36 grader) Dock så jobbar pumpen ganska snabbt upp sig till 45 grader när den stått still ca 25min..

Vad kan detta bero på?

Det var nog så att radiatorsystemet avgav lika mycket effekt som kompressorn kunde ge, därför ökade inte framledningen mera. Om 45 °C inte räcker för att hålla huset varmt måste eltillskott användas. När det ligger precis på gränsen till eltillskott kan kompressorn gå dygnet runt med 45 °C, det är helt i sin ordning.

intergralen är satt på 60, testade att ställa om den till 100 i två veckor men resultatet vart inte mycket bättre då gångtiden på pumpen vart det dubbla medans vilotiden endast ökade med ca 5%. det beror nog på att mitt system kyls av rätt snabbt.

Men om pumpen går mera så måste väl innetempen öka?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan det ha att göra med att jag har högt tryck/klent flöde i mitt system?
Tycker det ändÃ¥ lÃ¥ter ganska konstigt att pumpen ska gÃ¥ dyngnet runt när den kräver 45 grader pÃ¥ framledningen och sÃ¥ har vp en gÃ¥ngtid pÃ¥ ca 2 timmar vid 44 grader framledning ... 
Är för snål för att låta elpatronen gå in så jag vill ju gärna åtgärda detta, över 50 grader vill man ju pumpen ska klara!

Kan man räkna ut detta pÃ¥ nÃ¥ge vis? 
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #44 skrivet: 16 december 2015, 09:10:35 »
Hög temperatur på framledningen är inte något att sträva efter, tvärtom. Ju svalare pumpen går desto bättre effektivitet. Det viktigaste, tycker jag, är att det är varmt i huset utan eltillskott ner till "rejält kallt ute" och vad det betyder är ju olika beroende på var i landet man bor.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 303
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!